Už mám dost!
Některé děti snědí v podstatě všechno, co jim naložíme na talíř. Známe ale i takové strávníky, kterým chutná máloco (zejména ne to, co je na jídelníčku mateřské školy).
Každou svačinu nebo oběd pak provázejí výroky typu „Já tohle nejím!“ či „Prosím bez mrkve“. Nejedlík zoufale sedí nad svým talířkem a polyká slzičky. Domlouvání ani nucení moc nezmůžou, pokud se navíc snažíme řešit problémy s jídlem nátlakem, dítě se nás může začít bát nebo začne mít somatické problémy (nevolnost, nutkání ke zvracení, bolesti břicha). Jak se dostat ze slepé uličky a překonat dětské nechutenství? Jednoduchý recept asi neexistuje, vždy jde o „běh na dlouhou trať“. Přesto je šance na postupnou změnu.
Společně stanovíme pravidla
Co si naložím, to sním
Asi už neexistuje mateřská škola, kde by si děti nemohly samy říci, kolik jídla chtějí naložit na talíř. Ideální je, pokud si mohou jídlo nabírat samostatně (navzdory přísným hygienickým předpisům). Pokud dětem umožníme, aby si vzaly i jen minimální porci s tím, že co si daly na talíř, mají i sníst, máme napůl vyhráno. Využijeme dětskou touhu po samostatnosti a děti získají pocit, že si o tom, co snědí, mohou rozhodovat samy.
Všechno ochutnám
Samostatné nabírání jídla děti svádí k vybíravosti. Některé by si nabraly suché knedlíky, jiné by jedly pouze omáčku. I když dítě odmítá zeleninu nebo maso, mělo by si naložit byť jen nepatrnou porci neoblíbené potraviny a ochutnat ji – stačí jen malá lžička. Třeba si pak vybíravé dítě pomalu zvykne i na jídla, která zpočátku odmítalo.
Nekazím chuť ostatním
Občas se najde nejedlík, který jídlo neustále komentuje, vysvětluje ostatním, že a proč mu něco nechutná. Často i dobré strávníky přejde po jeho řečech apetit. Tady nám zbývá jediné – důrazná domluva, kdy dítěti vysvětlíme, že svými řečmi nesmí ostatním kazit chuť k jídlu.
Čeho se vyvarovat?
Zbytečně nedramatizujme
Nechutenství není kázeňský problém. I když se nám třeba zdá, že odmítání jídel je jen jakýsi rozmar a že jím nejedlík na sebe záměrně upozorňuje, nepřenášejme problémy s jeho stravováním do zbytku dne v mateřské škole. To, že dítě nesní mrkev nebo rajče, není neposlušnost ani zlobení.
Neodměňujme za prázdný talíř
Dítě, které vše bez řečí sní, si za svůj „výkon“ nezaslouží odměnu. Sice nám i paní kuchařce udělalo radost, ale není to důvod pro nějaké zvláštní ocenění. Odměňování sladkostmi nebo drobnými dárky může zapůsobit pouze krátkodobě, navíc tak dětem vštěpujeme, že platí heslo „něco za něco“.
Rozlišujme nechutenství a malou potřebu jídla
Děti většinou jedí hlavně tehdy, když to opravdu potřebují, nemají ještě vytvořené zlozvyky, jaké vídáme u nás dospělých. Umí si samy regulovat příjem potravy a hlavně snědí to, co během dne „vyběhaly“. Když mají klidnější program a vydají méně energie, dostanou tedy i menší hlad.
Když se nám nedaří
Domluvme se s rodiči
Dlouhodobé nechutenství bychom v každém případě měli řešit s rodiči. Možná se nám podaří zjistit, proč dítě nějakou potravinu odmítá, a třeba také poznáme, že kámen úrazu tkví v přístupu rodiny ke stravování. Pak se vyplatí požádat rodiče o pomoc, a to i tehdy, jsme-li přesvědčeni, že problém je vyvolaný rodinným stylem života. Pomoc by neměla spočívat v hubování za nedojedené talíře, ale třeba v tom, že si rodiče s dítětem přečtou jídelníček, vysvětlí mu, co na ně čeká, a třeba sehrají malé „divadlo“ na téma „já bych si tak rád dal k obědu brambory a květák, no ty se máš“.
A co náš talíř?
Někdy zapomínáme na to, že nás děti vnímají jako vzor, sledují, co a jak jíme my, a podle toho se chovají. Pokud jsme tedy vybíraví, nedáváme dětem ten nejlepší příklad. Některé učitelky čelí problémům se stravováním dětí tak, že stolují s dětmi a jedí to, co mají na jídelníčku děti.
Někdy to ale není možné – učitelka může mít zdravotní problém a dodržuje speciální dietu nebo má prostě jiné stravovací návyky a není zvyklá obědvat. To ale neznamená, že si s dětmi nemůže prožít společné stolování, byť by její menu tvořila jen sklenička vody.
Jak řešíte problémy se stravováním dětí ve vaší mateřské škole? Co vám pomáhá při zvládání nechutenství dětí? Podělte se s námi o své zkušenosti a tipy, ale i o své starosti. Zajímavé ohlasy zveřejníme a tři z nich odměníme knihou Školka plná zábavy z nakladatelství Portál.
Informatorium 3-8, 12.6.2007