Rybí maso pro děti? Už od 6. měsíce!

Někdo má to štěstí, že jeho děti ryby milují. A některé dokonce ocení už i sushi. Ale zdaleka ne všechny děti se k rybám staví kladně. Jak to udělat, aby to u vás doma klaplo?

Začněte včas

Ještě asi před třemi roky jste se u pediatrů mohli dozvědět, že s rybami je lépe počkat po prvním roce života. Především kvůli riziku výskytu alergických reakcí na jejich maso, resp. bílkoviny v něm obsažené. Jak se ale můžete dočíst například na stránkách www.alergieimunita.cz, právě s ohledem na snížení rizika alergie na rybí maso, je ideální čas už v půlroce života. Mimo jiné proto, že mezi 4. a 6. měsícem začíná tzv. imunologické okno, což je období, kdy dítě nové věci ochutná naopak s minimálním rizikem vzniku alergie. Je zkrátka vůči potravinovým alergiím nejlépe imunní. Zároveň je skvělé, že ryby budou jednou z prvních potravin. Protože čím dříve je ochutnají, tím dříve děti ryby vezmou jako samozřejmou součást jídelníčku. A kdyby to bylo s rybami nějak zvlášť ožehavé, jak by to asi tak dělaly přímořské národy? U nich se ryby jí skoro od narození.

Začněte „krotkými rybami“

Pro začátek hledejte maso ryb, které nejsou dravci. U dravých ryb, dlouho žijících ryb a ryb dorůstajících nad 40 kg byl prokázaný vysoký výskyt methylrtuti a dalších škodlivých látek. Pro malé děti se tak nehodí maso žraloka, štiky, bolena, candáta nebo mečouna. Naopak skvělé jsou ryby, jako je treska, pstruh, kapr, losos nebo drobné sardinky. Jen pochopitelně, čím drobnější ryba, tím větší potíže s kostmi. Takže filé z tresky, pečlivě vybrané maso ze pstruha nebo losos, který má krásně hladké maso vysloveně dobře klouže do bříška, jsou pro začátek super.

Začněte s láskou

…a jezte ryby společně. Jíst společně nové věci je koneckonců úplně nejlepší cesta, jak je dětem nenutit, ale přirozeně představit jako věc, která se zkrátka obyčejně jí.

Jak ryby podávat?

U prvních příkrmů stačí jediná lžička ryby vmíchaná třeba do rozmačkaných brambor. Pokud učíte starší děti, aby si na ryby zvykly, protože na ně z nějakého důvodu došlo u vás až ve školkovém věku, klidně si osvojte pár triků. Karbanátky z tresky? Lahodná záležitost. Zamíchat do těstovin místo mletého masa kvalitní konzervu tuňáka? Rychlá a skvělá večeře zaručena. A když upečete na másle dobrého pstruha, oberete maso a připravíte ho na talíř, jen tak… Děti ani nenapadne, že je to ryba a ochutnají s mnohem větší důvěrou, než kdyby se měly doslova dívat do oka celému pstruhovi.

A proč vlastně děti mají ryby jíst?

Zdůrazňované jsou v dětském jídelníčku především díky obsahu omega-3 mastných nenasycených kyselin, jež jsou velmi důležité pro rozvoj celé nervové soustavy, zvláště pak mozku. Pokud potřebujete pro ryby nadchnout právě už starší děti, předškoláky nebo školáky, udělejte z toho hru. Povídejte si o omega-3 kyselinách, které v rybách žijí. „Převlečte“ je třeba za superhrdiny, kteří chrání chytrost dětí… Povídejte si vůbec o tom, kde taková chytrost bydlí, co je to mozek… a z nudného tématu ryb bude najednou zajímavost, která stojí alespoň za ochutnání.

P.S.: Syrové ryby si nechte raději až pro předškoláky. A pak se nechte příjemně překvapit. Děti možná mívají nedůvěru k neznámým jídlům, ale pokud se vy těmi neznámými jídly ládujete s pocitem blaženosti ve tváři, přidají se moc rády.

Zdroj: Recepty pro děti.cz