Moc cukru, tuku a kalorií
Naprostá většina DĚTSKÝCH MLÉČNÝCH VÝROBKŮ se dětem ke svačině nehodí. Některé je mohou dovést až k obezitě.
Pro zdravý růst, Pro silné kosti, Rosteme s Kidiboo, Plus vápník… slogany na obalech dětských mléčných produktů podpořené reklamou napovídají rodičům, že jsou tou nejlepší svačinkou pro jejich ratolesti. A děti si kostíky, lipánky, pribináčky a kinder tyčinky oblíbily, protože je znají z televize. I rodiče jim podléhají: nemohou být přece tak špatné, vždyť jsou z mléka, z tvarohu, z jogurtu, ze smetany… A to jsou přece samé důležité věci pro děti.
Spíš sladkost než svačina
Jistě, mléčné výrobky jsou pro děti nepostradatelné, protože jim dodávají velké množství bílkovin a vápníku. Jenže „dětské“ mléčné výrobky jim k tomu naloží ještě pořádnou porci tuku a cukru, ale vápníku přinesou méně než sklenice mléka. Vyplynulo to z testu, který se zaměřil právě na mléčné výrobky určené dětem. V obchodech jsme koupili 30 produktů, které barevnými obrázky na obalech cílí na malé děti. S Václavou Kunovou ze Společnosti pro výživu jsme je podrobili důkladné analýze údajů na obale, tedy informací o složení a nutričních hodnotách.
Výsledek? Jen šest, tedy pouhou pětinu můžeme doporučit dětem ke svačině, dalších 15 se hodí spíš jako dezert po obědě než jako pravidelná svačina mezi hlavními jídly. A dalších devět se pro děti nehodí ani jako svačina, ani jako sladký dezert. Obsahují příliš velkou nálož tuků, cukrů a kalorií.
Přemíra tuku
Hlavní důvod, proč jsou tak kalorické, je obsah tuku. Až na výjimky v podobě jogurtu Bauer a pudinku Dobrá máma jsou všechny testované produkty příliš tučné, v průměru mají 11,8 gramu tuku na 100 gramů, ale jsou mezi nimi i výrobky, které mají víc než 30 gramů. Například sýr Apetito Kidiboo patří mezi nejtučnější sýry na trhu – má stejně tuku jako klasický hermelín. Přesto cílí na děti s heslem „pro zdravý růst“. Po takových svačinkách by děti rostly možná do šířky, ale rozhodně ne zdravě.
Maxi King králem kalorií
Skutečným králem tuků a kalorií je tyčinka Kinder Maxi King. Možná bude výrobce namítat, že v reklamě necílí tento výrobek přímo na děti, jenže děti má v názvu a nabízen je spolu s dalšími tyčinkami stejné řady (Pingui, Mléčný řez), které jsou přímo určeny dětem. Všechny jsou příkladem výrobků s vysokou energetickou denzitou, která vyjadřuje poměr energie k objemu (viz Energetická denzita na straně C5).
Energeticky „husté“ výrobky
Tyčinka je poměrně malá, dítě do ní kousne třikrát čtyřikrát a má v sobě 20 procent tuku a 38 procent cukru, které by mělo přijmout za celý den. „Právě výrobky tohoto typu jsou jedním z faktorů, které výrazně přispívají k nárůstu dětské, ale i dospělé obezity,“ říká Václava Kunová. „Energetická denzita dává odpověď na otázku, proč stravování ve fast foodech tolik přispívá ke vzniku obezity, když spousta jiných pokrmů má energetickou hodnotu i obsah tuků ještě vyšší. Fast food představuje velké množství energie koncentrované v malém objemu.“
Podobně je to i s nejrůznějšími mléčnými dezerty pro děti. Energeticky bohaté, tučné a sladké jsou také mléčné krémy Zott Monte, Srdíčko, Vian, Olma Maty nebo smetanový Lipánek, Pribináček a Kunínek. „Dítě sní takový dezert velmi rychle a téměř ani nezaregistruje, že něco snědlo. Potraviny tohoto typu vedou k neuvědomělému přejídání,“ říká lékařka Kunová.
Hodně cukru
Většina produktů, pochopitelně s výjimkou sýrů, je slazená, protože dětem sladké chutná. Dětské výrobky jsou však přeslazené, což je s přemírou tuků kombinace téměř „vražedná“.
U některých výrobků (například mléko Kravík) je zdůrazňován hroznový cukr. Ten však přináší stejné množství kalorií jako obyčejný řepný cukr. Výrobci se vůbec rádi pochlubí jen tím, co vypadá v očích zákazníků příznivě.
Například u pribináčkové tyčinky stojí na obale údaj: jedno balení (35 g) obsahuje 575 kJ, to nevypadá tak hrozivě. Jenže energetická hodnota výrobku je 1 643 kJ/100 g, což je téměř nejvíc ze všech testovaných. Tuto informaci ani žádné jiné se však z obalu nedozvíme. Nutno říct, že výrobce tím žádný předpis neporušuje, uvádění výživových hodnot není zatím povinné. Výživové tabulky musí být na obale jen tehdy, když se výrobek chlubí nižším obsahem tuku, cukru nebo sníženou energetickou hodnotou. Rozhodně je však nefér vůči zákazníkům uvádět jen to, co se „hodí do krámu“, a ostatní podstatné údaje zatajovat.
Vápníku méně než z mléka
Dětské výrobky se často chlubí „přidaným vápníkem“. Většinou ho však mají méně, než je v jedné sklenici mléka (v té je 240 miligramů). Obohacené o vápník bývají často tavené sýry, jenže ty jsou podle odbornice na výživu k dětské svačině nevhodné. Mívají totiž poměrně vysoký obsah soli. A s vápníkem to také není slavné. Tvrdé sýry mají kolem 800 miligramů, tavené 300 až 500.
„Ale i kdyby měly ještě víc, není to žádný přínos, protože vápník z tavených sýrů se do organismu nevstřebává tak dobře jako z jiných sýrů,“ vysvětluje Václava Kunová. „Brání tomu fosfor v tavicích solích, které se používají k jejich výrobě.“ Rada MF DNES Děti nepotřebují žádné speciální výrobky Zapomeňte na to, že by v těch pestrobarevných kelímcích bylo něco cennějšího než v těch, které nemají na obalech tygříky, medvídky nebo samolepky oblíbených zvířátek. Je to jen marketingový trik, jak zaujmout děti a jejich rodiče.
Nejsou ideální svačinkou pro vaše děti. V poměru k obsahu vápníku mají hodně kalorií, cukru a hlavně tuků. Mléčné řezy, smetanové krémy a pudinky nejsou nic jiného než pamlsky, pokud je takto budete brát a dětem je nabídnete jen občas, mohou jim přinést něco pozitivního.
Publikováno v Mladé frontě DNES, 15.1.2010