Čeho jíme moc?

S nesprávnými stravovacími zvyklostmi a posléze třeba i se zvyšováním tělesné hmotnosti souvisí často nadbytečná konzumace některé skupiny potravin, které navíc nejsou vždy zcela vhodné. Nejčastěji jsou to právě stále zmiňované sladkosti, ale také i uzeniny, pokrmy ze stánků a restaurací rychlého občerstvení, nejrůznější solené potraviny a pochutiny. Ač se to na první pohled nezdá, nevhodné jsou pro děti také nízkotučné potraviny – nízkotučné rostlinné tuky či mléčné výrobky.

  • Sladkosti
  • „Slanosti“
  • Pokrmy fast-food
  • Nízkotučné potraviny

Sladkosti

Velmi častou a stále opakující se chybou je nadměrná konzumace sladkostí, oblíbené jsou i sladké pokrmy – buchty, žemlovky, palačinky apod. Nemusíme se proto divit vyššímu výskytu nadváhy a obezity u dětí, jejichž rodiče nás kontaktují, protože nadměrná konzumace sladkostí, pokud není navíc vyvážena dostatečnou pohybovou aktivitou, vede ke zvyšování tělesné hmotnosti, nehledě na neblahý vliv cukru na zubní sklovinu a tvorbu zubního kazu. Pokud mají děti ve stravě hodně jednoduchých sacharidů (jejichž zdrojem právě sladkosti jsou), které nejsou vykompenzovány dostatkem pohybu, přeměňují se nadbytečné sacharidy na tuky a ukládají se. V normálním jídelníčku zdravých dětí mají jistě sladkosti své místo, neměly by však tvořit jeho základ. Můžeme také volit jejich zdravější varianty – kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa, sušené ovoce, ořechy, müsli výrobky.
Sladkosti navíc mohou obsahovat v polevě či náplni tuky s nevhodným složením, mají také mají minimum vitaminů a minerálních látek.

 

„Slanosti“

Oblíbeným mlsáním jsou nejen sladkosti, ale také chipsy, křupky nebo solené oříšky. Nejen děti, ale i jejich nejbližší vzor – rodiče, si je berou do křesla k televizi, k uzobávání nad knížkou nebo si je koupí ve škole ke svačině či obědu. Nadměrný příjem soli může ale vést k potížím s ledvinami nebo ke zvýšenému zadržování vody v těle a tím ke zvyšování tělesné hmotnosti. Slané pochutiny je možné nahradit například zeleninovými jednohubkami, ale nejlepší je u televize, čtení nebo učení nejíst vůbec.

 

Pokrmy fast-food

Ke zvyšování tělesné hmotnosti, ale i hladiny cholesterolu a krevních tuků, přispívá také časté stravování v bufetech či stáncích a restauracích rychlého občerstvení. Většina jídel je zde bohatá nejen na již zmínění jednoduché sacharidy, ale také na tuky s nevhodným složením (s nasycenými mastnými kyselinami nebo trans mastnými kyselinami), cholesterol a sůl. Tzv. „fast food“ by se tedy neměl ve zdravém jídelníčku dětí (ani dospělých) v žádném případě objevovat denně. Když už si děti nějaké jídlo v rychlém občerstvení dají, měly by pak svůj denní jídelníček doplnit dostatkem zeleniny a ovoce (které jsou mimochodem i ve „fast foodech“ na výběr) a také již ve stejný den nejíst například uzeniny nebo další tučná jídla.
Pokud si navíc děcko koupí hamburger ve školním bufetu nebo ve stánku před školou a sní jej ke svačině, přijme množství energie, které odpovídá obědu. Na pestrý a vyvážený oběd pak již nemá hlad ani chuť a přichází o celou řadu potřebnějších látek, anebo si dá i oběd a celkový energetický příjem za den výrazně stoupne. Pokud jej dítě „nevyběhá“, může se jeho hmotnost po čase neúměrně zvyšovat. Stravování ve stáncích a restauracích rychlého občerstvení je rychlé, pohodlné a hlavně chutné. Děti si na něj velmi snadno zvyknou. Pokrmy z fast food jsou ale velmi často bohaté na tuky, cholesterol, jednoduché sacharidy a také sůl, určitě by tedy neměly tvořit hlavní část dětského jídelníčku.

 

Nízkotučné potraviny

Setkáváme se ale i s opačným přístupem – maminky se bojí, aby jejich dítě nepřibralo a aby celkově nejedlo „příliš tuku“, tak jim odmalička dávají nízkotučné potraviny (mléko a mléčné výrobky, tuky) a pokrmy připravují prakticky bez tuku. Pro zdravou výživu dětí ale není dobré, když v ní tuky úplně chybí nebo je jich velmi málo, protože je děti potřebují nejen jako zdroj energie, ale také pro správný růst a vývoj, využití vitaminů rozpustných v tucích nebo pro tvorbu některých hormonů aj. Nejde tedy o to, tuky z dětského jídelníčku vyloučit, ale zaměřit se na jejich vhodný výběr.