Pečivo a obiloviny

Obiloviny a pečivo jsou základem naší stravy, protože představují dobrý zdroj energie a snadno využitelných sacharidů. Hodí se nejen k snídani nebo ke svačině, ale mohou být také součástí večeří a obědů.

Jednu porci představuje 1 krajíc chleba, 1 rohlík nebo houska, ¾ hrnku vařené rýže, těstovin nebo cereálií. Kolik porcí pečiva a cereálií bychom měli denně sníst a kolik naše děti, uvádí následující tabulka:

Počet porcí za den
Děti 2-4 roky 2-3 porce
Děti nad 4 roky 3-4 porce
Dospělí 3-6 porcí

Pečivo a cereálie mohou být kromě sacharidů a energie také zdrojem vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Jejich množství závisí na tom, zda se jedná o pečivo z bílé nebo celozrnné mouky, jestli jsou cereálie celozrnné, zda je rýže loupaná  nebo přírodní. Více zdraví prospěšných látek je obsaženo v celozrnných výrobcích, které jsou proto pro zdravou výživu vhodnější.

Pečivo a obiloviny patří mezi sacharidové potraviny, pro které byla stanovena hodnota tzv. glykemického indexu (GI). (Vedle pečiva a obilovin mezi sacharidové potraviny patří například také ovoce, zelenina, brambory, sladkosti, slazené a alkoholické  nápoje atd.) GI mimo jiné určuje, na jak dlouhou dobu nás daná potravina zasytí. Obecně lze říci, že bílé pečivo má vyšší GI, a proto nás zasytí na kratší dobu než pečivo celozrnné.  Pro starší děti tedy můžeme vybírat pečivo a obiloviny také podle tohoto kritéria.

Potravina (100 g) Vláknina (g/100 g)
Pšeničný chléb 4,0
Housky 3,0
Vícezrnný chléb 5,6
Knackebrot 14,0
Grahamové pečivo 11,9
Sojové pečivo 7,7
Ovesné vločky 6,7
Müsli 4,0
Corn-flakes 4,1

Proč NE:

  • světlé pečivo: dodává lidskému organizmu pouze energii a sacharidy. Z výživového hlediska jsou daleko vhodnější potraviny celozrnné, které navíc obsahují vitaminy, minerální látky a vlákninu.
  • větší množství celozrnného pečiva malým dětem: dospělí by měli denně sníst cca 25-30 gramů vlákniny, dětský organizmus by si ale s takovým množstvím vlákniny neuměl poradit – hlavně v případě malých dětí. Pro ně nejsou celozrnné potraviny podávané několikrát denně vhodné. Doporučuje se zařazovat jim je do jídelníčku postupně s přibývajícím věkem.

K čemu může vést nedostatek pečiva a obilovin?

  • Únava z nedostatku sacharidů pokud je ve stravě celkově málo sacharidových potravin.
  • Nepozornost

zpět