U babičky chutná nejlíp

Se školní docházkou je spojené také školní stravování, které nebývá dětmi vždy oblíbené. „Ve školní jídelně mi nechutná, můžu jít na oběd k babičce?“ Takovou větu někteří rodiče slýchají denně.

Školní jídelny vaří tak, jak jim to nařizují jejich normy, musí střídat jednotlivé druhy potravin a neustále je kombinovat tak, aby se jídla neopakovala a byla tedy zachována pestrost a variabilita jídelníčku. Zato babičky žádné normy nařízené nemají a mohou tedy dobrůtky pro svá vnoučata vykouzlit přesně podle jejich představ. Málokteré dítě odolá smaženému řízku, voňavým vdolkům nebo smetanové omáčce od babičky a dobrovolně si dá třeba luštěninovou kaši s vejcem. Přeci jen, když se řekne „babiččina kuchyně“, málo kdo si vybaví třeba pečeného struha s hromadou zeleninového salátu. Ale nic se nemá přehánět. Jednou za čas neuškodí, když si dopřejeme babiččin oběd, ale neměli bychom hřešit každý den.

Následky neustálé konzumace zahušťovaných omáček s knedlíky, smažených jídel, pečených bůčků a dalších specialit završených sladkou tečkou ve formě čokolády na sebe nenechají dlouho čekat. Kombinace energeticky vydatné stravy a velmi často zanedbávané pohybové aktivity přináší problémy se zvyšující se tělesnou hmotností, nadváhou a obezitou, bohužel již v dětském věku. Dnes se v dětském jídelníčku objevují namísto „obyčejné“ vody nevhodné slazené limonády a namísto ovoce a zeleniny množství „dobrůtek“ ve formě čokolád, sušenek a jiných sladkostí.  Přitom základem dětského jídelníčku by měla být pestrost – tedy střídání a vhodné kombinování všech druhů potravin. Chybět by neměla čerstvá zelenina a ovoce, dostatek mléčných výrobků, celozrnné obiloviny, libové maso, ryby, dobré tuky, dostatek vhodných tekutin atd.

Velkou spoustu sladkostí s sebou přináší i americká obdoba našich „Dušiček“, tedy Halloween, který si pomalu získává oblibu i u nás. Děti ve více či méně strašidelných kostýmech obcházejí domy svých kamarádů a dostávají za odměnu nejčastěji právě čokoládu, bonbony a další mlsání. Bohužel ale právě v těchto pochoutkách bývá velké množství cukru a vedle něj také často podíl nekvalitních tuků s obsahem nasycených mastných kyselin, které jejich zdraví příliš neprospívají.  I v tomto případě ale lze nalézt zdravější varianty, jednu z možností dokonce nabízí jiná typicky halloweenská rekvizita – dýně!  Lze ji totiž využít nejen jako chutnou náhražku nezdravých příloh, ale také jako hlavní přísadu do babiččiných skvělých krémových polévek a omáček.  Navíc obsahuje bohaté zásoby vitaminů a minerálních látek jako je vápník, hořčík, fosfor, draslík, vápník, betakaroten a vitaminy A,B,C.  Pro nízký energetický obsah, vysoký obsah vlákniny a detoxikační účinky je vhodná i jako součást jídelníčku při redukční dietě.

Pro inspiraci přinášíme recept na zdravou žemlovku s dýní a jablky, která (nejen) babičkám umožní zachovat statut babičkovské kuchyně, ale současně do dětského jídelníčku vnese novou alternativu s obsahem dobrých tuků a dalších zdraví prospěšných látek. Jemná, nasládlá chuť bude navíc dětem určitě chutnat.

BABIČČIN ZDRAVÝ DÝŇOVÝ RECEPT:

Žemlovka s dýní a jablky

Potřebujeme:

1 veka

0,5 kg jablek

0,5 kg dýně

0,5 l polotučného mléka

1 vejce

Margarin (př. Rama, Flora), cukr, skořice, moučkový cukr dle potřeby

Postup:

Veku nakrájíme na plátky. Zbavíme jablka slupky a nastrouháme je na plátky. Dýni oloupeme a pokrájíme na slabé měsíčky nebo ji také nastrouháme. Do nádobky nalijeme mléko a smícháme ho s vejcem. Zapékací misku vymažeme margarínem. Veku namáčíme ve směsi mléka a vejce a klademe do misky střídavě s jablky a dýní. Každou vrstvu slabě posypeme cukrem, skořicí. Nakonec dáme zapéct do trouby na cca 30-45 minut.