Prevence srdečně cévních onemocnění u dětí

Onemocnění srdce a cév patří v České republice mezi nejčastější příčiny úmrtí. Přestože infarkt nebo mrtvice se dětí naštěstí téměř netýkají, počáteční rozvoj aterosklerózy u dětí naopak nijak výjimečný není. A právě ateroskleróza je počátkem pozdějšího rozvoje srdečních onemocnění. Na prevenci proto v dětství rozhodně není brzy. Přinášíme Vám pár tipů, jak na to:

1)   Pomáhejte svým dětem udržovat váhu v normě.

2)   Veďte děti k pravidelnému pohybu – pravidelný pohyb má příznivý vliv na srdce, dětem se rozproudí krev a budou se cítit lépe.

3)   Dbejte na vyváženou a pestrou stravu – jednostranná strava děti často nudí a tíhnou pak k nezdravým variantám (fast food apod.)

4)   Mějte pravidelně doma dostatek ovoce a zeleniny – pravidelný přísun vitamínů a vlákniny je pro děti velice důležitý.

5)   Učte děti mít pod kontrolou konzumaci nevhodných tuků  – patří mezi ně zejména živočišné tuky (máslo, sádlo, škvarky), uzeniny nebo tučné mléčné výrobky. Obsahují velké množství  nasycených mastných kyselin, které se podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi a nepříznivě ovlivňují kardiovaskulární systém. Výhodnější je upřednostňovat tuky rostlinného původu, které obsahují prospěšné nenasycené mastné kyseliny.

6)   Nedávejte na stůl při stolování sůl  – děti jí u nás mají velký nadbytek, navíc požadavky na slanou chuť se stupňují, takže by slanost jídel nabízených dětem neměla převažovat nad ostatními chuťovými vjemy.

7)   Naučte děti vnímat sladkosti jako zcela okrajovou součást jídelníčku, která patří na oslavy nebo jiné mimořádné příležitosti. Rozhodně by doma neměla být k dispozici stálá zásoba sušenek, čokolád a podobných lákadel.

8)   Vysvětlujte dětem, že k uhašení žízně slouží voda. Všechno ostatní jsou doplňkové nápoje, které by neměly tvořit základ pitného režimu. Dvojnásob to platí pro slazené limonády.

9)   Zajímejte se o zdravotní stav dítěte – choďte na pravidelné prohlídky a předejděte tak možným onemocněním.

10)   Buďte pro děti dobrým vzorem – zdravě se stravujte, přiměřeně a s radostí sportujte a nekuřte!