Nepapá! Znáte to?

Může se to jevit jako rozmar, když dítě dnes odmítá jídlo, které ještě včera patřilo k jeho nejoblíbenějším. Avšak chutě dětí se mění! Předškolní období je spojené s celou řadou změn. Nástup do školky a společné stravování s vrstevníky v kolektivu může být pro řadu dětí problematické. V tomto věku by děti měly jíst pravidelně 5krát denně, přibližně po dvou až třech hodinách.

Protože se v předškolním věku růst dětí zpomaluje, snižuje se také jejich chuť k jídlu. Nejen že děti některá jídla odmítají, ale i nově nabízená jídla často nechtějí ochutnat. Proto se nové potraviny mohou velice těžko do jejich jídelníčků zařazovat. Děti je musí opakovaně ochutnat, často až 10x, než si na jejich chuť zvyknou a začnou je bez obtíží baštit.

Je důležité neztrácet trpělivost a dál je dětem nabízet. Pro děti musí být jejich jídelníček dostatečně atraktivní, složený z rozmanitých druhů jídel různých chutí, vůní, konzistencí a teplot. Malé děti nejedí dobře pokud jsou unavené. Odpočinek nebo mírná aktivita stejně jako dostatečný pohyb na čerstvém vzduch přispívají k dobré chuti k jídlu.

Nechutenství dětí je velmi častým problémem, se kterým se v našem Poradenském centru setkáváme. Mezi důležité zásady patří fakt, že by se do jídla děti neměly nutit.

Nemělo by se na ně křičet ani používat fyzické tresty, pokud nechtějí jíst. Naopak není ani vhodné slibovat dětem odměnu za to, že se nají (např. čokoládu). Přibližně hodinu před hlavním jídlem by děti neměly dostávat žádné jídlo ani pití. Když děti jedí neměla by se jejich pozornost zbytečně odvádět (např. puštěním televize). Předškolní děti by měly jíst ta samá jídla jako ostatní členové rodiny a pokud je odmítají neměla by se jim připravovat náhradní strava. Je pravdou, že si dětské tělo reguluje příjem stravy samo a tak se Vám můžou zdát jejích porce s porovnání s dospěláckými velmi malé. Důležitý je také dostatečný pitný režim. Ovšem základem je klást důraz na důslednost.

Pokud řeknete „když to nesníš, tak nic jiného nedostaneš“ musíte to dodržet. Je to velice těžké, ale nesmíte ustoupit! Avšak děti se učí také napodobováním a opakováním, proto je důležité aby šla rodina dítěti příkladem. Ze společné každodenní snídaně či večeře u rodinného stolu se tak stane každodenní příjemný rituál. Pokud děti odmítají některé druhy potravin, třeba ovoce nebo zeleninu, můžete zkusit pomocí hry a společné přípravy jídla jejich nechuť zlomit. Ovocné špízy nebo jednohubky jsou pro děti velice lákavé (například z kostiček barevných melounů). Stejně tak můžete s pokrájené různobarevné zeleniny skládat na talíři obrázky zvířátek či domečků.

Mnoho informací o zdravé výživě můžete najít na našich webových stránkách www.vyzivadeti.cz v sekci Zdravá výživa dětí. V případě dotazů na zdravou výživu dětí ve věku od 3 do 18 let můžete použít i naši bezplatnou informační linku 800 230 000.