Jarní dávka vitamínů

Vitaminy potřebujeme po celý rok. Jejich zvýšený příjem doporučují odborníci zejména na podzim a také v jarním období, kdy při přechodu ze zimního počasí do jarní hrozí vyšší pravděpodobnost nejrůznějších nachlazení a viróz. Vitaminy jsou esenciální látky – tělo si je většinou nedovede samo vytvořit a musí je přijímat ze stravy. Vitaminy dělíme na dvě skupiny; existují vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K) a vitaminy rozpustné ve vodě (B, C).

Odborníci na výživu doporučují konzumovat vitaminy zejména přírodní cestou, tedy v potravinách. Vitaminové preparáty je vhodné využívat v případě některých onemocnění nebo při nedostatku konkrétních látek na doporučení lékaře. Je také důležité si uvědomit, že u dětí může mít nedostatek vitaminů daleko závažnější následky než u dospělých, protože dětský organizmus stále roste a vyvíjí se.

Vitaminy rozpustné v tucích přispívají k odolnosti vůči některým nemocem, podporují kvalitu pokožky, zraku aj. „Protože se jedná o vitaminy rozpustné v tucích, je pro jejich správné využití v organizmu třeba zajistit dostatek kvalitních rostlinných olejů a výrobků z nich, např. margarínů,“ říká Jitka Rusková, nutriční terapeutka z Poradenského centra Výživa dětí a dodává: „v praxi to znamená, že takový zeleninový salát bez zálivky např. z olivového oleje nám dodá mnohem méně důležitých vitaminů“. Kde se jednotlivé vitaminy rozpustné v tucích nejčastěji nacházejí a k čemu slouží napoví následující tabulka:

OZNAČENÍ VITAMÍNU DENNÍ DOPORUČENÁ DÁVKA PRO DĚTI ZDROJE FUNKCE PROJEV NEDOSTATKU
A 300-700 mcg Mléko, sýry, zelenina, játra Chrání zrak a kůži, povzbuzuje růst Šeroslepost, suchost kůže
D cca 5 mcg Mléko, žloutek, ryby a rybí tuk, vzniká kontaktem kůže se slunečním zářením Podporuje ukládání vápníku a fosforu do kostí, nezbytný pro růst a vývoj kostí a zubů Křivice, zvýšená lomivost kostí
E 7 mg Rostlinné oleje a tuky, zelenina, obiloviny, ořechy Antioxidant = chrání buňky před působením škodlivých látek vznikajících při zpracování živin Poruchy růst a poškození nervového systému
K 5-50 mcg Listová zelenina, zelený čaj, játra, vaječný žloutek Podporuje správnou srážlivost krve Zvýšená krvácivost

Vitaminy rozpustné ve vodě pocházejí zejména z ovoce, zeleniny, obilovin a dále z některých potravin živočišného původu (maso, játra, vejce). Hlavní funkcí vitaminu C je podpora obranyschopnosti, jeho dostatečný příjem může výrazně zkrátit léčbu infekce. Potřeba vitaminu C u dětí je asi 50-70 mg za den, v období zvýšeného výskytu viróz doporučují lékaři až několikanásobný příjem. Vitamin C má také příznivý vliv na prevenci srdečně-cévních onemocnění či rakovinu.

OZNAČENÍ
VITAMÍNU
DENNÍ DOPORUČENÁ DÁVKA PRO DĚTI ZDROJE FUNKCE PROJEVY NEDOSTATKU
C 80-100 mg Zelenina, ovoce Podporuje imunitu a využití železa, antioxidant, podporuje tvorbu kolagenu Zvýšená náchylnost k infekcím, podrážděnost, únava
B6 0,3-1,7 mg Obilné klíčky, zelenina, vejce, maso Podporuje trávení a využívání bílkovin Křeče, nevolnost, záněty sliznic, deprese
B12 0,5-2 mcg Částečně se tvoří ve střevě, obsažen je v mase a vejcích Podporuje krvetvorbu a činnost nervového systému Anémie, nervové poruchy
Kyselina listová 200 mcg Listová zelenina Podporuje tvorbu červených krvinek a správný rozvoj nervové trubice u plodu Anémie, poruchy růstu, poruchy nervové soustavy

V dnešní době mnoho maminek podává svým dětem ve snaze zajistit jim „to nejlepší“ vitaminové preparáty. Podle praktického dětského lékaře MUDr. Bohuslava Procházky z Kutné Hory ale zdravé dítě, které dostává pestrou a vyváženou stravu, nic takového nepotřebuje. „U dítěte se zdravotními problémy je vhodné podávat vitaminové preparáty a doplňky stravy po konzultaci s jeho praktickým dětským lékařem“, dodává Procházka.

Vyšší příjem vitaminů je nutný zejména při rekonvalescenci po akutních onemocněních, chronických onemocněních, dále např. při některých alternativních směrech výživy (např. veganská strava).

Jak ale dosáhnout, aby byla strava dětí pestrá a vyvážená, s dostatkem všech důležitých živin, vitaminů a minerálních látek? Pro zdravý vývoj dětského organizmu je důležitý dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, libového masa, vajec, ryb, luštěnin a kvalitních rostlinných olejů a tuků, u větších dětí také celozrnného pečiva a cereálií.

Více informací o zdravé výživě a životním stylu dětí je možné nalézt na www.vyzivadeti.cz nebo při konzultaci s nutriční terapeutkou Poradenského centra Výživa dětí na bezplatné informační lince 800 230 000, a to každý všední den od 9 do 17 hodin.