Jak přežít přeslazený prosinec?

Ze všech měsíců v roce přináší nejvíce sladkých nástrah prosinec – začíná to mikulášskou nadílkou, pokračuje pečením vánočního cukroví a končí vánočními svátky s novoročními oslavami. Prosinec tak představuje zátěž pro naše zažívání a zdraví vůbec. Ve velkém pokušení jsou zejména děti – co a kolik jim toho můžeme dopřát?  

Závěr roku je náročný pro zdravého člověka, natož pak pro velkou část naší populace včetně dětí, kterou trápí řada zdravotních problémů, navíc velmi úzce souvisejících se správnou životosprávou – nadváha nebo dokonce obezita, cukrovka, vyšší hladina cholesterolu v krvi. Jednorázová oslava nemusí být velkým prohřeškem, ale při měsíčním nabourání běžného režimu už může dojít k problému. „Sladkosti mají velkou energetickou hodnotu. Obsahují bílý rafinovaný cukr, tuky a často i různé chemické přísady. V podstatě neobsahují žádné látky, které jsou pro organizmus důležité. Naopak, například vitamín B nebo hořčík se při trávení sladkostí spotřebovává. Konzumace nadměrného množství cukru přispívá ke zvyšování tělesné hmotnosti, vzniku zubního kazu a vzniku některých chorob,“ vysvětluje Doc. MUDr. Zuzana Urbanová, CSc., předsedkyně Občanského sdružení Výživa dětí.

Mikuláš, svátek tradičně spojený nejen s čerty, anděly a Mikuláši, ale také s odměnami za zazpívanou písničku nebo odrecitovanou básničku, ohrožuje hlavně děti. „Typický obsah mikulášské ponožky (2 malé mléčné čokolády, sáček tvrdých bonbónů, plněný perník, čokoládový čert, 2 lízátka, 10 ořechů, 2 mandarinky, kousek uhlí) dodá organizmu nadšeného dítka až 9 500 kJ. Takové množství přesahuje doporučený denní příjem energie pro většinu dětí do 13 let. Oříškům a mandarinkám není samozřejmě co vytknout, jenže děti se přirozeně vrhnou nejprve na čokoládu a ostatní sladkosti, které by rozhodně neměly sníst na posezení,“ varuje nutriční terapeutka Hana Knížková z Poradenského centra Výživa dětí.

Zdaleka ne všechny čokoládové figurky, které se tváří jako čokoláda, jsou skutečně čokoládové. Aby byly levnější, obsahují často místo kakaového másla ztužené rostlinné tuky a s nimi i vysoký podíl nasycených mastných kyselin, které se podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi, a mají tak nepříznivý vliv na kardiovaskulární systém. Kvalitní čokoláda by měla obsahovat minimálně 30 % kakaových součástí (tj. kakaová drť, hmota, prášek, máslo, výlisky a tuk), označovaných jako kakaová sušina. Podle legislativy musí mléčná čokoláda obsahovat minimálně 25 % kakaové sušiny, hořká čokoláda minimálně 35 % kakaové sušiny a bílá čokoláda minimálně 14 % mléčné sušiny.

Sladké rady pro rodiče:

„Vyloučit sladkosti zcela z jídelníčku je nesmysl, protože pak mají děti zbytečně psychické trauma, že mají něco zakázaného, a to není smyslem zdravé výživy. Občas kvalitní sladkost v rozumném množství dítěti neublíží,“ říká Doc. Urbanová z Občanského sdružení Výživa dětí. V zátěžovém období prosince se snažte dávat dětem ovoce, sladkosti jen jako zpestření. A rozhodně vynechte sladké nápoje.

Z výživového hlediska uděláte pro své dítě daleko více, když koupíte menší množství pravé čokolády, než když nakoupíte zásoby levné čokolády, která však nemá s čokoládou téměř nic společného – na ní si ani dítě tolik nepochutná a navíc může uškodit jeho zdraví.

Vybírejte zásadně jen kvalitní výrobky. Jestli nechcete, aby si děti ničily zdraví ztuženými tuky a éčky, nesahejte automaticky po levných, někdy až podezřele, sladkostech. Než dáte cokoli do nákupního košíku, pročtěte si na obalu výrobku údaje o jeho složení.

Nekupujte cukrovinky, které obsahují přemíru chemie v podobě umělých aromat, barviv nebo zvýrazňovačů chutí. Pro malé děti jsou ve větším množství nevhodné, protože mohou způsobovat vyrážky, alergie a hyperaktivitu.

Všímejte si i toho, v jakém pořadí jsou jednotlivé složky ve výrobku zastoupené. Pokud je na prvním místě uvedený cukr, obsahuje ho výrobek nejvíce. Například u adventních kalendářů bývá cukr uveden na prvním místě poměrně často.

„Nebezpečí sladkostí spočívá také v tom, že když si jimi děti zaplní žaludek, odmítají běžnou stravu, která jim dodává látky důležité pro jejich zdravý růst a vývoj,“ upozorňuje Hana Knížková z Poradenského centra Výživa dětí a radí: „v první řadě tedy dohlédněte, aby se dítě stravovalo zdravě a jeho tělo dostávalo vše, co potřebuje – potom mu tu a tam nějaká ta sladkost jako zpestření neublíží.“

Když budete dětem dopřávat nějaké ty mlsky navíc, nezapomeňte je také každý den zvednout od televizních pohádek a poslat je proběhnout se na čerstvý vzduch. Příjem a výdej energie musí být v rovnováze.