Funkční potraviny v dětské výživě

Funkční potraviny nedodávají tělu pouze potřebné živiny a energii, ale mají pro lidský organismus i další význam. Obsahují látky, které jsou významné pro lidský metabolismus, preventivně působí proti vzniku onemocnění a pozitivně ovlivňují lidské zdraví. V rámci EU jsou speciální směrnicí upravovány tzv. PARNUTS (Foods for particular nutritional uses). Samotné funkční potraviny nejsou zatím legislativně specifikovány.

Aby mohla být potravina označena za funkční, musí splňovat určité parametry – musí se jednat o potravinu přírodní, která je součástí denní stravy. Není to tabletka – doplněk stravy. Také musí mít specifickou funkci, např. musí napomáhat rychlejšímu zotavení po prodělané nemoci, zlepšovat fyzickou a duševní výkonnost nebo dokonce zpomalovat procesy stárnutí.

Velký důraz je kladen na skupinu látek, uplatňujících se v ochraně organismu před nepříznivými důsledky nezdravého lidského životního stylu. Mezi takové můžeme zařadit např. probiotika nebo prebiotika. Navýšení biologické hodnoty potraviny / stravy lze dosáhnout i tzv. fortifikací – obohacením potraviny o funkční přísady.

 

Funkční přísady – příklad

Vitaminy kyselina askorbová, β-karoten, tokoferol
Vláknina obilná, jablečná; karagenan, guarová guma
Fenoly katechin, kys. gallová, galáty v zelenině a ovoci (citrusy, hrozny)
Bioaktivní látky (dříve fytochemikálie) v čerstvých natích, naklíčených zrnech, luštěninách
Choliny fosfatidylcholin (lecitin) ve žloutku, v sóji
Polynenasycené mastné kyseliny EPA – kys. eikosapentaenová, DHA – kys. dokosahexaenová, kys. linolová

 

Probiotika

„Probiotikum je mikrobiální součást potraviny, která při konzumaci dostatečného množství vykazuje příznivé účinky na zdraví konzumenta“. - definice WHO r.2002

Najdeme je v kysaných mléčných výrobcích, zeleninových / ovocných šťávách, fermentovaných masných výrobcích. Aby bylo jejich působení účinné, musí jich být v jednom gramu potraviny minimálně jeden milion. Mezi nejčastěji používané patří: Lactobacillus, Lactococcus, Bifidobacterium, Enterococcus, L. casein, L. acidophilus, B. bifidum, aj.

Význam:
Jog

  • obnova / tvorba vyvážené mikroflóry tlustého střeva
  • snížení hladiny LDL a celkového cholesterolu
  • význam v prevenci kardiovaskulárních onemocnění
  • význam v prevenci nádorového onemocnění tlustého střeva
  • podpora imunitního systému
  • podpora zvýšení vstřebávání vápníku

 

 

 

Autor: nutriční terapeutka, Hanka Knížková