Čokoládové mlsání

Za nejkvalitnější můžeme opravdu považovat čokoládu hořkou. Ta by měla obsahovat minimálně 35 % kakaových součástí. Musíme sledovat složení čokolády a neorientovat se jen podle hezky vypadajícího obalu! Zejména u levnějších druhů totiž bývá často „hlavní“ kakaová složka nahrazována levnějšími ztuženými rostlinnými tuky, které obsahují pro organizmus nevhodné trans mastné kyseliny podílející se na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi a jsou rizikovým faktorem pro vznik kardiovaskulárních onemocnění. Dále se v těchto produktech nachází přemíra cukru, což opět není žádoucí v souladu s dětským jídelníčkem.
Pokud chceme dítěti dopřát zdravou „sladkost“, měli bychom od mala zvykat na chuť kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa namísto chuti čokoládových náhražek. Jestliže dítěti hořká čokoláda nevyhovuje, je možné nabídnout mu i jiné zdravější dobroty např. cereální tyčinky bez polevy, čerstvé ovoce nebo různé oříšky v přírodní formě.

Je na rodičích, aby množství sladkostí v dětském jídelníčku regulovali a dětem dopřáli zdravější sladkosti v čele s čerstvým ovocem. Jednou, dvakrát do týdne se kvalitní čokoláda v jídelníčku objevit může, aniž by zdravému dítěti s přiměřenou fyzickou aktivitou ublížily. Není ale vhodné, aby měly děti ve svém jídelníčku čokoládu každý den, například jako pochoutku do školy ke svačině nebo po obědě jako dezert.

Čokoládové tyčinky a figurky?
U těchto výrobků bývá často hrazeno kakaové máslo levnými rostlinnými tuky. V podstatě se jedná o čokoládové náhražky, které mají na obale uvedeno, že se jedná o kakaovou pochoutku nebo cukrovinku nikoli o „pravou“ čokoládu. Kvůli složení tuků v těchto výrobcích a hlavně obsahu nasycených mastných kyselin a trans mastných kyselin se nedoporučují zařazovat do jídelníčku dětí ani dospělých. Proto je důležité ČÍST OBALY – cukrovinka ani pochoutka není čokoláda!

  • Pravá (hořká) čokoláda: kakaová hmota, kakaové máslo a cukr (obsah kakaové sušiny nejméně 35 %)
  • Mléčná čokoláda: vzniká přidáním sušeného mléka (obsah kakaové sušiny nejméně 25 %)
  • Čokoládová náhražka: kakaový prášek, rostlinný tuk a cukr

Oříšky a ovoce?
Oříšky a ovoce se v čokoládách hodnotí samozřejmě pozitivně. Oříšky nebo i semínka obsahují prospěšné vícenenasycené mastné kyseliny, které jsou pro organizmus velice prospěšné. Pozitivní je také fakt, že jak oříšky, tak ovoce obsahují určitý podíl vlákniny, což přispívá k lepší stravitelnosti. V jídelníčku dětí jsou tyto dvě složky velice důležité, proto je jejich přísun by měl být pravidelný. Co se týká oříšků, je pro děti vhodnější varianta přijímat je v přírodní formě než jako součást čokolád.

Je potřeba pečlivě pročíst obaly jednotlivých čokolád a držet se zásady, že pokud chcete tuto dobrotu dětem dopřát, máme volit vždy kvalitní čokoládu, která má vyšší podíl kakaa. Čokoláda, respektive kakaové boby mají na člověka díky theobrominu opravdu stimulující a povzbuzující účinky. Chuť čokolády navozuje příjemný pocit díky tomu, že zvyšuje hladinu serotoninu a endorfinů v mozku, což má na člověka povzbuzující efekt.