Chřest, koktejl vitaminů a minerálních látek

Pokud jste ještě neobjevili kouzlo chřestu, který labužníci oceňují natolik, že mu přezdívají král zeleniny, zkuste to právě teď! Čerstvý chřest má úžasné léčivé i regenerační účinky a i když je k dostání po celý rok, ten nejlepší a nejchutnější chřest je k mání pouze v sezoně, tedy od poloviny dubna do konce června.

Chřest je díky svému složení zdravá zelenina, která pomáhá udržet naše tělo v dobré formě a přináší mu vitalitu. Obsahuje velké množství vody, bílkoviny i vlákninu a hodně málo tuků i sacharidů. Jíst ho tedy můžeme do sytosti, protože 100 g chřestu má navíc jen 22 kcal. Do pestré palety prospěšných látek v chřestu patří zejména vitaminy skupiny B včetně kyseliny listové (100 g chřestu jí dodá tělu 37 % doporučené denní dávky), vitamin C, betakaroten a minerální látky (například draslík, fosfor, hořčík, vápník, zinek, železo).

Nutriční hodnoty chřestu (100 g):
Energie 94 kJ/ 22 kcal
Bílkoviny 2,4 g
Sacharidy 4,1 g
Tuky 0,2 g
Vláknina 2,0 g
Voda 92,6 g

Chřest je velmi vhodnou zeleninou pro rozšíření našich stravovacích zvyků. Zdravá strava by měla být totiž především pestrá a vyvážená strava, bohatá na ovoce a zeleninu. Právě na zeleninu, ale nejen na ni, je náš jídelníček poměrně chudý a jednostranný. Například zeleninové saláty obvykle připravujeme z paprik, rajčat a okurek a tím to končí. Podobně jsou na tom i naše teplé zeleninové přílohyChřest přitom můžeme konzumovat v salátech, jako přílohu a také jako lehký samostatný pokrm nebo polévku. Protože energetická hodnota chřestu je velice nízká, chřest je ideální volbou hlavně pro večeři, která je pak lehká, zasytí a lidem s nějakým tím kilogramem navíc zároveň přinese i psychickou pohodu.

Nízkou energetickou hodnotu má chřest zásluhou vysokého obsahu vody (a tedy nízkého obsahu tuků). Díky velkému množství vody je konzumace chřestu výhodná ještě z dalšího důvodu. Lidé, kteří mají z jakýchkoli příčin problémy dodržovat pitný režim, by měli zařadit do svého jídelníčku potraviny bohaté na vodu. Mezi ně patří zejména okurky, vodní meloun a pak také chřest. Budeme-li dodávat svému tělu dostatek tekutin, a to po celý náš život, nebudeme předčasně stárnout – voda nám pomůže odplavit z těla škodliviny, udržet si pružnou, hladkou a zářivou pleť, zůstat v dobré fyzické i psychické kondici.

Chřes můžeme připravit na spoustu různých způsobů. Oblíbená je třeba chřestová krémová polévka nebo chřes zapečený se sýrem, výborný je také do salátů, těstovin nebo jako příloha k masu. Chřest se jí samozřejmě i syrový (tak si zachovává všechny výživné látky), většinou se ale tepelně upravuje.

Inspiraci najdete například na www.chrest.cz.