Tuky a vejce

Tuky by měly u zdravého člověka tvořit cca 30-35 % doporučeného denního příjmu energie. Pro děti je to podle věku 30-40 %. Děti totiž pro svůj správný růst potřebují větší množství tuku, jakožto nositele energie, vitaminů a dalších látek potřebných pro vývoj a růst těla (např. nenasycených mastných kyselin). Tuky také zajišťují správné využití vitaminů rozpustných v tucích, tvorbu některých hormonů, mechanickou ochranu vnitřních orgánů, tepelnou rovnováhu těla aj. Neměli bychom tedy dětem příjem tuku nějak zásadně omezovat. Děti jsou také daleko více aktivní a větší množství energie z tuků snadněji vydají při svých hrách.

Značnou pozornost je třeba věnovat výběru tuků. Dětem je vhodné zařazovat do jídelníčku k namazání na chléb a pečivo či do pomazánek kvalitní rostlinné tuky, které nemají snížené množství tuku. Pro teplou kuchyni by to pak měly být kvalitní jednodruhové rostlinné oleje. Mezi ty nejvhodnější patří olivový a řepkový. Pro děti stejně jako pro dospělé platí, že jsou pro ně zdravější tuky rostlinné než tuky živočišné. Tuky jsou složeny z mastných kyselin. Některé z nich jsou tzv. esenciální, to znamená, že si je naše tělo nedokáže vytvořit z jiných mastných kyselin.  Protože jsou pro správnou funkci našeho organizmu velmi důležité, musíme je přijímat stravou – nejlépe právě z rostlinných tuků.

Pozor dejte na tzv. skryté tuky, které jsou v potravinách obsaženy, aniž bychom je viděli, a nemáme tedy pod kontrolou, kolik jich sníme. Proto je vhodné, hlavně starším dětem, nepodávat příliš často tučná masa nebo tučné mléčné výrobky. Dostatek tuku ve stravě je sice velmi důležitý, ale jeho nadbytek může vést ke zvyšování tělesné hmotnosti.

Vejce jsou v poslední době velmi diskutovanou potravinou. Všichni víme, že obsahují velké množství cholesterolu – 1 žloutek až 300 mg, což odpovídá celé doporučené denní dávce cholesterolu. Z tohoto důvodu se dříve nedoporučovalo jíst vejce příliš často, v poslední době se ale názory na ně mění. Vejce totiž obsahují také látky, které hladinu cholesterolu zase snižují. Mimo to mají také velké množství lehce stravitelných bílkovin, vitaminů (vitamin A, vitaminy skupiny B) a minerálních látek (vápník, fosfor, železo).

Přestože obsahují tolik prospěšných látek, neznamená to, že je můžeme jíst neomezeně. Jsou totiž velmi bohatá na tuk. Podle zásad zdravé stravy by zdravé děti měly mít maximálně 4 vejce týdně a přednostně v rozptýlené formě, tj. použité při přípravě pokrmů.

Proč NE:

  • nízkotučné tuky: nízkotučné potraviny jsou určeny pro ty, kteří potřebují snížit svou váhu nebo hladinu cholesterolu v krvi. Děti ale do této skupiny většinou nepatří a tak je zbytečné jim nízkotučné potraviny podávat.
  • ztužené tuky: při výrobě ztužených tuků se v minulosti používal technologický proces tzv. hydrogenace. Při tomto způsobu výroby ale docházelo ke vzniku trans-mastných kyselin, které mají negativní účinky na náš organizmus. Proto vybírejte takové tuky, které se vyrábějí jiným způsobem (tzv. interesterifikací) a trans-mastné kyseliny neobsahují. Poznáte je podle údajů uvedených na obale – množství trans-mastných kyselin by mělo být nižší než 1 %.

K čemu může vést nedostatek tuků?

  • Špatné hospodaření s vitaminy rozpustnými v tucích
  • Potíže spojené s nedostatečným využitím vitaminů rozpustných v tucích
  • Horší růst a vývoj z nedostatku energie
  • Porucha tvorby některých hormonů

zpět