ŽELATINA NEJSOU JEN MEDVÍDCI

 

ŽELATINA

Je velkým zdrojem bílkovin pro stavbu kolagenu, který se řadí mezi základní stavební jednotku tvořící kloubní pojivovou tkáň. Je potřebná pro výživu kloubů a chrupavek, dále přispívá k vývoji kosterní soustavy, zubů, nehtů, šlach a svalstva. Co o ní nevíte?

Se želatinou se můžeme setkat ve formě rostlinné nebo živočišné. K rostlinným podobám patří například agar, který neobsahuje žádné kalorie, zato mnoho minerálních látek.

Získává se nejčastěji z vodních rostlin – řas. Naopak nejhojněji využívaná želatina v potravinářství je želatina živočišná. Ta se používá především k výrobě tlačenek, huspenin, dortů a hlavně cukrovinek. Mezi oblíbené sladkosti želatinového původu patří také takzvané gumové bonbony.134589215_bonbonymaly

JSOU SAMOSPASITELNÉ?

Bohužel v tomto případě se mnoho rodičů domnívá, že želatinové bonbony jsou pro klouby to nejlepší, a dětem je velmi často kupují v domnění, že dělají pro jejich zdraví něco prospěšného. Navíc tento druh bonbonů často považují za zdravější alternativu jiných sladkostí a ratolestem je servírují i několikrát týdně. Na obale těchto lákadel bývají často uváděny i informace, které rodiče považují za pozitivní a po výrobku sáhnou.

Jedná se například o to, že obsahují vitaminy nebo minerální látky, které přispívají ke správnému vývoji dětí. Tato informace se zdá být na první pohled pozitivní, je ale potřeba ji vnímat v kontextu celkového složení výrobku.

Zrovna u těchto bonbonů je uváděn ve většině případů na prvním místě cukr, a to znamená, že je ho k výrobě použito největší množství ze všech uvedených surovin. I pro želatinové bonbony proto platí přesně to, co pro ostatní cukrovinky či samotný cukr – v jídelníčku dětí by se měly objevovat minimálně. Jejich nadměrná konzumace totiž často vede k nárůstu tělesné hmotnosti, zvýšené kazivosti zubů a podobně. Na druhou stranu není ani ideální je ze stravy zcela vyškrtnout.

VOLTE VHODNĚJŠÍ ALTERNATIVY

Spíše je lepší vybírat „zdravější“ sladkosti. Namísto gumových bonbonů nabídněte dítěti čerstvé ovoce nebo celozrnnou sušenku, která obsahuje navíc prospěšnou vlákninu. Dále může být dobrou volbou müsli tyčinka bez polevy, neslazené müsli, čokoláda s vysokým obsahem kakaa nebo mu zkuste nabídnout sušené ovoce. Jestli kupujete čokoládu mléčnou, vybírejte takovou, která obsahuje alespoň 30 % pevných kakaových složek. Pokud chcete pro děti udělat opravdu to nejlepší a starat se správně o jejich klouby, místo želatinových bonbonů je veďte raději ke správným stravovacím zvyklostem s dostatkem pohybové aktivity. Tyto dva faktory jsou pro základ kvalitního života bez zdravotních komplikací ideální variantou. Pohyb dětem zajistí pružnost kloubů a zdravá a vyvážená strava s dostatkem všech potřebných látek jim dodá vše ke zdravému růstu a vývoji. Nejlepším pomocníkem k osvojení zdravého životního stylu je příklad rodičů – děti je přirozeně napodobují a jejich návyky přejímají.

POHYBU NENÍ NIKDY DOST

Proto je potřeba k němu ratolesti vést od nejútlejšího věku. Je to stejné jako s chutěmi. Když začnete čokoládou, těžko budete potomka přesvědčovat, že mrkev je „lepší“. Využijte přirozené zvídavosti batolat, jejich hravosti a touhy objevovat nové. Choďte na procházky, zkoušejte nejrůznější sporty (pochopitelně odpovídající věku dítěte), sportovní vybavení. Děti vděčně přijímají jakýkoli vzruch a zábavu. Když máte pochybnosti o správném motorickém vývoji potomka, konzultujte je s pediatrem. Ten vám doporučí speciální cviky, které podpoří nejrůznější svalové skupiny a správnou činnost velkých kloubů a celého pohybového aparátu. Někdy poradí i potravinové doplňky vhodné pro děti.

Za PCVD:

Michala Boukalová Tomešová, DiS.
nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí
844 230 000, www.vyzivadeti.cz
Publikováno v časopise Maminka, září 2013