Velká přestávka je tu!

Svačina připravená s fantazií a s ohledem na zásady správné výživy je pro školáky zdrojem energie i zpestřením náročného dopoledne. Její součástí musí být i nápoj!

 Obložená cereální bagetka

Suroviny:

* cereální bagetka * rajče * listy salátu * plátky mozzarelly * rostlinný tuk (Rama, Flora) * lístky bazalky

Příprava:

  1. Bagetku rozkrojíme a obě poloviny potřeme rostlinným tukem, který pečivo ochrání před rozmáčením.
  2. Druhou vrstvu z obou stran tvoří salát.
  3. Doprostřed vložíme plátky rajčat a mozzarelly, spolu s lístky bazalky.
  4. Bagetu spojíme a zabalíme do fólie.

Když šunku, tak raději malé množství té kvalitní! Sendvič doplňte zeleninou.

 

Quesadillas se šunkou a sýrem

Suroviny:

* 50-100 g sýra (gouda, eidam, ementál ap.) * 50 g šunky * 2 ks Santa Maria Original Soft Tortilla (jako jediné na českém trhu bez konzervantů) * zelenina dle chuti

Příprava:

  1. Tortilly posypeme nastrouhaným sýrem a přidáme nakrájenou šunku a zeleninu.
  2. Přeložíme na půlku a necháme zapéci v troubě nebo na pánvi.
  3. Placky zabalíme do alobalu a vložíme do krabičky.

 

Citrónový sorbet

Jeden a půl litru vody, 2 sáčky čaje Pickwick Delicious Spices Lemon Sorbet, podle chuti med, šťáva z limetky a citrónu, máta.

Uvaříme litr čaje Pickwick Delicious Spices Lemon Sorbet a necháme ho 5 minut odstát. Poté přidáme med. Po vychladnutí do čaje vymačkáme limetky a citróny a přidáme mátové lístky. Čaj nalijeme školákům do cyklistické láhve. Zbytek dáme do mrazničky do té doby, než se změní v ledovou tříšť. (Pro dospělé připravujeme čaj silnější i kyselejší.)

 

Hermelínová pomazánka s vajíčky

Suroviny:

* 1 hermelín * 50 g sýra Buko nebo Lučina * 1 malá cibule * 2 vařená vejce * Activia bílá zrající v kelímku * mletý pepř

Příprava:

  1. Vajíčka uvařená natvrdo, cibuli a hermelín nakrájíme nadrobno.
  2. K nakrájeným surovinám přimícháme sýr Buko a jogurt. 3Opepříme, eventuálně přisolíme. Hermelín ale pomazánku dochutí a v dětských jídlech solí maximálně šetříme. 4Pokud pomazánku dětem připravíme do krabičky, můžeme ji rozředit trochou mléka. Namazaná na pečivo je lepší hustší.

 

Cupcakes s bílou čokoládou a jahodami

Suroviny:

* 100 g bílé čokolády * 100 g jahod * 150 g hladké mouky * 5 g kypřicího prášku (1/3 pytlíku) * 150 g Hery máslová příchuť * 150 g cukru * 3 vejce * 50 g jahodové marmelády

Příprava:

  1. Předehřejeme troubu na 180 °C.
  2. Nalámeme čokoládu na malé kousíčky. Omyté jahody nakrájíme na malé kousky.
  3. Přesejeme mouku do velké mísy. Přidáme rostlinný tuk Hera máslová příchuť, cukr, vejce, kypřicí prášek, špetku soli a jahodovou marmeládu. Vše důkladně promícháme vařečkou nebo mixérem. Nakonec do těsta přidáme kousky čokolády a jahod.
  4. Papírové košíčky vložíme do formiček na muffiny rozložených na plechu. Do každého košíčku dáme 2 lžíce těsta.
  5. Cupcakes pečeme v předehřáté troubě 20-25 minut dozlatova.
  6. Pro konzumaci doma můžeme buchtičky ozdobit šlehaným tvarohem nebo šlehačkou. Do školy raději ne.

Varianta: Velice chutná je i ananasová verze. Nahraďte jahody a jahodovou marmeládu kousky ananasu a ananasovou marmeládou.

Názor odborníka

„Negativní vliv dopoledního hladovění na vznik nadváhy a obezity je už rodičům poměrně dobře znám. Málokdy si ale uvědomují, že velmi často způsobuje také nesoustředěnost, zhoršenou schopnost vnímání výkladu a může tak přímo zhoršit školní výsledky. Dětský organismus má velmi omezené možnosti vytvářet si zásoby energie, a proto se u školáků její nedostatek projevuje téměř okamžitě. Jsou podráždění nebo naopak jakoby utlumení, nesoustředění a často se přidává také bolest hlavy,“ upozorňuje Hana Knížková z Poradenského centra Výživa dětí.

Zdravé svačiny na celý týden si každý rodič může sestavit ZDE.

vp

 

vp2

 

vp3

Publikováno 3.9.2013,  STYL