Sůl a cukr – skrytí a dokonalí zabijáci

Jak do nás sůl a cukry zatínají drápy? Například pokud jíme nadbytek soli, ledviny, které ji vylučují, musí často zvedat krevní tlak, což po letech skončí mozkovou mrtvicí či selháním srdce.

Kdysi v televizi běžel zajímavý seriál BBC o šelmách. Každá epizoda byla uvedena krátkým heslem vystihujícím danou skupinu. V případě psovitých šelem bylo například uvedeno: „V přesile je síla“. U kočkovitých šelem byl uveden také poměrně trefný název: „Dokonalí vrazi“. Milovníkům koček se omlouváme, ale je to v zásadě tak. Kočkovité šelmy na rozdíl od smeček psovitých zabijáků útočí většinou samy a ze zálohy a jsou vybaveny dokonalými vražednými zbraněmi, zuby a drápy. Na první pohled však vypadají velice roztomile až mazlivě.

Podobně lze říci, že například vuřty, pěkně prorostlý bůček či hrouda másla jsou v zásadě čestní protivníci, kteří nás svým vzhledem varují, již když se pro ně natahujeme do lednice. Víme předem, že si jejich pojídáním do těla pumpujeme škodlivé nasycené a transmastné kyseliny. Naproti tomu sůl a cukr na to jdou mnohem záludněji. Jsou totiž často ukryty v jídlech, kde bychom je nečekali. Navíc, když bůček a máslo pojídají dietně uvědomělejší občané, pociťují přitom občas i cosi jako špatné svědomí. Nicméně, sůl a cukr se v nadměrných množstvích vkrádají do našich těl každý den, i když po nich zjevně netoužíme a jsme v zásadě se sebou samými spokojeni. I zde se samozřejmě najdou čestné výjimky; slané tyčinky, dorty, sušenky, bonbóny a třeba rakvičky se šlehačkou, posledně jmenované poctivě varující i svým názvem, jsou také v zásadě známí nepřátelé veřejnosti. Většinou ale sůl a cukr útočí ze zálohy, tak jako kočky. Opět se omlouváme milovníkům koček, ale je to tak.

Jak do nás sůl a cukry zatínají drápy? Pokud jíme nadbytek soli, ledviny, které ji vylučují, musí často zvedat krevní tlak, což po letech skončí mozkovou mrtvicí či selháním srdce. Pokud přijímáme mnoho cukrů, opakovaně výrazně stoupá hladina hormonu inzulínu, který vede k vysoké hladině některých škodlivých tuků a také k vyššímu krevnímu tlaku. Vzestupy inzulínu jsou i po tajně sladkých jídlech skutečně vysoké, dle doslovného anglického překladu stoupají až do nebe („sky-high“), kam s sebou často berou i dietně oklamané nešťastníky, kteří se jinak chovali slušně. Nadměrný cukr tedy zabíjí podobně jako sůl, srdečními infarkty a mozkovými příhodami.

Kde tyto číhající zabijáky čekat? Sůl je konzumována až v šedesáti procentech ve skryté formě v pečivu, masných výrobcích a v některých sýrech. Konkrétně mezi potraviny s vysokým obsahem sodíku patří některé druhy chleba a pečiva, často hrubozrnného, klasickým příkladem jsou jinak z hlediska přítomnosti hrubé vlákniny vynikající Knäckebroty, ale i nakládaná zelenina má v sobě soli poměrně dost. Mezi potraviny s velmi vysokým obsahem sodíku patří i tvrdé a tavené sýry, sušené polévky a zelenina ve slaném nálevu. Cukry pak skrytě řádí především v oblíbených slazených nápojích. V jednom litru nedietní Coca Coly se do nás například může nepozorovaně dostat skoro 30 kostek cukru. Většina energetických nápojů také obsahuje značné množství cukru. Ve čtvrt litru takových nápojů opět číhá až 7 kostek cukru, podobně jako u Coca Coly. Zrádné mohou být i ovocné džusy považované za zcela zdravé nápoje; většina z nich je také často a poměrně hodně přislazována. Mezi cukrové džungle se řadí i různá dochucovadla, kečupy, hořčice, dressingy do salátů, omáčky a další. V oblíbených jogurtech obohacených ovocnými doplňky se také může ukrývat až 7 kostek cukru v jednom kelímku. Hodně cukrů je i v ovoci; zde se ale bojíme méně, protože v ovoci je i řada velice příznivých látek, včetně hrubé vlákniny. Zde pouze hlídáme jeho nadměrný příjem, například v období jahod na počátku léta a švestek na podzim, a snažíme se je částečně nahradit čerstvou zeleninou. Obecně se doporučuje konzumovat tři porce zeleniny a dvě porce ovoce denně a tím si držet cukry alespoň v této oblasti trochu od těla.

Tedy kromě toho, že dáme ze stolu slánku a cukřenku rovnou vyhodíme celou, doporučujeme mít se na pozoru i před výše uvedenými potravinami a chodit tak po bezpečnějších stezkách, kde sůl a cukr ze zálohy neútočí.

Zdroj: http://www.tlukotsrdce.cz/clanek/1046/sul-a-cukr-skryti-a-dokonali-zabijaci/