Správná výživa českého školáka

Začátek školního roku s sebou přináší pro rodiče dětí každodenní starost, co připravit svým školákům ke snídani, dopolední svačině, co budou děti obědvat a jak mají co nerychleji připravit chutnou, a přitom zdravou večeři.

Přinášíme Vám několik rad, jak zajistit dítěti zdravou stravu v průběhu celého dne, která by odpovídala zásadám zdravé výživy a zajistila dostatek živin, které potřebují pro optimální růst a vývoj svého organizmu.

Začátkem nového dne by měla být snídaně, která je vstupem do nového dne. Děti by s ní měly přijímat cca 20-25 % celkové energie. Mnoho dětí však nesnídá a často vynechávají i dopolední svačinu ve škole, takže jim energie potom chybí při vyučování. To je častou příčinou počínající nadváhy a pozdější obezity, protože si organizmus v případě, že nemá stálý příjem energie, zvykne vytvářet tukové zásoby.

Dopolední i odpolední svačina by měla v obou případech tvořit asi 15 % z celkového denního příjmu energie. Pokud rodiče dětem svačinu připraví doma, budou mít jistotu, že dítě dostane opravdu kvalitní potraviny. Často totiž dochází k tomu, že pokud rodiče dají dětem finanční částku na koupi svačiny, kupují si za tyto peníze převážně nezdravé potraviny. To může také vést ke zvyšování jejich tělesné hmotnosti a v případě, že děti mlsají sladkosti, trpí i zvýšenou kazivostí zubů. Příklady námi doporučovaných receptů na zdravé svačinky naleznete on-line na www.vyzivadeti.cz/kucharka.

Rodiče často argumentují, že nemají v časných ranních hodinách na přípravu svačiny čas, ani náladu. Řešení je prosté. Pokud připravíte dítěti svačinu již večer a dáte ji na noc do chladničky, ušetříte si ranní starosti a stres.

Stravování dětí ve školní jídelně rodičům zaručuje, že budou k obědu dostávat kvalitní a jejich věku odpovídající stravu, která odpovídá zásadám zdravé výživy a je dostupná pro každé dítě. Některé jídelny dokonce nabízí výběr z více druhů jídel, takže má dítě možnost volit menu, na které má chuť.

Rodiče by měli sledovat jídelní lístek ve školní jídelně, navštěvovanou jejich potomkem, a podle oběda přizpůsobit přípravu večeře. Děti by měly k večeři dostat potraviny, které mu v průběhu dne chyběly. Strava ve večerních hodinách by měla být lehce stravitelná, aby organizmus dokázal přijatou energii zpracovat, než jde dítě spát.

Pokud budou rodiče dětí přistupovat k jejich celodennímu stravovacímu režimu zodpovědně, mohou odpadnout pozdější starosti s řešením jejich špatného zdravotního stavu, který se může v důsledku špatné životosprávy u dětí projevit. Vždyť to, že se u dětí stále častěji objevuje obezita nebo naopak poruchy příjmu potravy, je většinou důsledek toho, že je jejich rodiče nenaučili správným stravovacím zvyklostem, zásadám zdravé výživy a pohybové aktivitě!