Prázdninové svačinky na cesty

Léto se kvapem blíží a řada dětí se již nemůže dočkat, až vyrazí s rodiči na prázdniny. Cestování (ať již po České republice nebo do zahraničí) s sebou mnohdy přináší otázku, jak během cesty vyřešit jídlo.

Pokud zvolí rodiče dovolenou v České republice, stačí zabalit malou svačinku nebo se na jídlo prostě zastavit např. v restauraci. Jestliže však cestujeme do zahraničí, ať už po vlastní ose (autem) nebo autobusem, čeká nás cesta mnohem delší a nad vhodnou svačinou na cesty je třeba více se zamyslet.

Základem je mít i během cestování zajištěný dostatečný pitný režim, a to jak rodičů, tak dětí. Dospělí by si měli hlídat příjem tekutin tak, aby neklesl pod 2,5 l/den u dětí se tekutiny řídí podle věku: Kolik tekutin by děti měly přijmout si každý rodič může vypočítat sám:

  • Věk 1- 4 roky              95 ml/kg tělesné hmotnosti
  • Věk 4 -7 let                 75 ml/kg tělesné hmotnosti
  • Věk 7-10 let                60 ml/kg tělesné hmotnosti
  • Věk 10-13 let              50 ml/kg tělesné hmotnosti
  • Věk 13-15 let              40 ml/kg tělesné hmotnosti

Není důležité jenom množství tekutin, ale i výběr, který pro pitný režim Vašeho dítěte zvolíte. Základem zůstává stolní voda bez CO2(bez bublinek), můžeme kombinovat i s vodou minerální, která dodává také minerální látky, jejichž zvýšené množství je mnohdy při dlouhém cestování pro dětský organizmus důležité. Dále mohou děti pít různé ovocné čaje, buď neslazené a nebo slazené medem. V horkých letních dnech lépe osvěží nápoj vlažný než ledový.

Velmi důležitou zásadou, kterou by měli rodiče dětí respektovat, je pravidelnost ve stravovacím režimu dětí, tzn. že i na cestách je zapotřebí, aby děti jedly 5-6x denně. Zapomeňte na řízky, uzené, kuře, paštiky, uzeniny. Tyto potraviny podléhají snadno zkáze a teplé prostředí mnoha hodin v dopravním prostředku znamená potenciální riziko střevních obtíží. Pokud si přesto takovouto stravu na cestu vezmete, měli byste ji zkonzumovat do čtyř hodin od její přípravy a přepravovat nejlépe v přenosné lednici. Namísto uzenin vyberte raději tvrdý sýr, nejlépe ve vakuovém balení.

Velice vhodné je zabalit si ovoce a zeleninu. Doma ji můžete omýt, oloupat, nakrájet, zkrátka připravit ke konzumaci. Šťavnaté plody představují v horku příjemné osvěžení.

Místo sušenek, čokolád a jiných sladkých pamlsků můžete pro zpestření zařadit müsli tyčinky bez polev, které se Vám, na rozdíl od čokolád či sušenek s náplní, nerozpustí a hlavně nedodají zbytečně velké množství energie. Nedávejte dětem sladké limonády, které nejenže zvyšují energetický příjem, ale stejně jako sladkosti mohou způsobovat nevolnost a zvracení.

Svačinky vhodné pro naše nejmenší děti (3-6 let):

Pro takto malé děti byste měli zvolit vždy bílé pečivo, které neobsahuje větší množství vlákniny (tmavé pečivo by u takto malých dětí mohlo vyvolat střevní problémy). Na výběr tedy máte housku, rohlík, nebo bílou veku, toastový chléb. Vhodným doplňkem pečiva je například sýr Lučina, Cottage sýr nebo připravte např. ochucenou tvarohovou pomazánku. Součástí každého jídla by mělo být vždy ovoce nebo zelenina, a proto jej nevynechávejte ani na cestách. Nejvhodnější pro takto malé děti je například jablko, které osvěží, banán apod.

Svačinky pro děti mladšího školního věku (7-10 let):

I zde platím že děti v tomto věku by měly jíst převážně pečivo bílé, které má menší obsah vlákniny. Vhodnou variantou je například obložený sendvič na jehož přípravu potřebujeme: světlý trustový chléb mírně potřený rostlinným tukem a obložená tvrdým sýrem a i zde platí pravidlo, doplnit zeleninu nebo ovoce, které dodá tělu nejen vitaminy a minerální látky ale také tekutiny a vlákninu, která tělo zasytí na delší dobu. Vhodnými druhy jsou například papriky, salátová okurka, ledový salát, jablko, pomeranč apod.

Svačinky pro děti staršího školního věku (11-15 let):

V tomto věku již můžeme zařadit celozrnné pečivo, které může být každodenní součást zdravého jídelníčku. Celozrnný rohlík (bagetu, housku, bulku apod.), mírně potřete rostlinným tukem a sendvič obložte například kuřecí šunkou, různými druhy sýrů, které nepodléhají rychlé zkáze jako je např. sýr ementálského a eidamského typu a samozřejmě opět nezapomínejte na dostatek zeleniny (ledový salát, rajče, paprika, salátová okurka, ředkvičky apod.).