Mezinárodní den rodiny

OSLAVTE MEZINÁRODNÍ DEN RODINY ZDRAVÝM JÍDLEM a zařazujte do jídelníčku vaší rodiny zdraví prospěšné ESENCIÁLNÍ MASTNÉ KYSELINY
15. května slavíme Mezinárodní den rodiny, den, který by selidé na celém světě měli snažit strávit v příjemné atmosféře sesvými blízkými. Je důležité si ho připomínat zejména v dnešníuspěchané době. Pro mnoho maminek je to nejenom příležitostpřipravit slavnostní jídlo pro celou rodinu, ale taképříležitost k zamyšlení nad celkovými stravovacími zvyklostmirodiny a nad tím, jaké potraviny vybírat, aby byly skutečnězdraví prospěšné, a co můžeme zlepšit, abychom žili zdravěji.

Rodiče si možná uvědomují, že jsou bílkoviny a sacharidy vezdravé rodinné stravě nepostradatelné. Existuje však další důležitásložka zdravé výživy, na kterou se až příliš často zapomíná:TUK. Podle jedné celosvětové studie1 zaměřené na spotřebitelev 16 zemích uvedlo 59 % respondentů, že tuk nepovažují za součástzdravé stravy. Tuk se všude stal v myslích spotřebitelů něčímnegativním a maminky se také snaží děti před ním chránit.

Je to však jen jedna z mnoha bájí spojených s potravinami –a chcete-li jíst zdravěji, můžete začít tím, že se seznámíte s pravdivýmiúdaji o tuku.

Tuk je pro lidské tělo životně důležitý, protože hrajevýznamnou úlohu při zásobování těla energií a umožňujevstřebávání důležitých vitaminů (A, D a E). Abyvšechny tělesné funkce pracovaly správně, měl by příjemtuku dosahovat 30 % z celkového příjmu energie.

Tuky nevznikají stejným způsobem.

Musíme si uvědomit, že existují„dobré“ a „špatné“ tuky. Maminky,které chtějí své rodině zajistit správnouvýživu, by měly dbát na to, abystrava obsahovala potraviny s vysokýmobsahem „dobrých tuků“- esenciálních mastných kyselin.

Příjem nasycených tuků, obsaženýchpředevším v potravinách živočišnéhopůvodu, například v másle nebosádle, je třeba omezit na minimum.

Esenciální mastné kyseliny jsoudůležité pro vývoj dětí, protožejsou nepostradatelné pro růsta obnovu buněk, pro normálnívývoj mozku a duševní vývoj.

Kromě toho mají pozitivní vliv nahladinu cholesterolu v krvi, a snižujítak riziko srdečně cévníchonemocnění. Při výzkumech trvajícíchdesítky let se prokázalo, ženasycené mastné kyseliny negativněovlivňují hladinu cholesterolua zvyšují tak riziko srdečně cévníchonemocení.

Esenciální mastné kyseliny můžemedo každodenního jídelníčku zařaditnejsnadněji, vybíráme-li výrobkyzhotovené z rostlinných olejů. Naetiketách potravin jsou tyto tuky obvykleuvedeny jako „rostlinné“ tuky.

Prof. Ing. Rudolf Poledne k tomuuvádí: „Naštěstí není nutné vynakládatpříliš velké úsilí, chceme-li sestravovat zdravěji – není třeba zcelaměnit jídelníček rodiny ani vynechávattradiční a oblíbené pokrmy.“Stačí jen chytře vybírat suroviny.„Začněte tím, že při pečení budetepoužívat místo másla či sádlanapř. řepkový olej. Pečivo potírejtemísto másla margarínem vyrobenýmz rostlinného oleje, který jedobrým každodenním zdrojemesenciálních mastných kyselin,“dodává Prof. Ing. Rudolf Poledne.

Možná vás při studiu oblíbenýchreceptů napadne, jak rodinnéjídlo ještě dále zpestřit.Zkuste to – jednoduchýmzpůsobem tak v den oslav Mezinárodníhodne rodiny ukážete, jak vámna rodině i na vás samotných záleží.

1 Podle spotřebitelů jsou pro vyváženou stravu nezbytné vitaminy, minerály, bílkoviny,vláknina a sacharidy, tuky však nikoli. Zdroj: Millward Brown Study „Perceptionand insights on fats and fatty acids: knowledge of fat quality of the diet” (Vnímánía chápání tuků a mastných kyselin: znalosti o vlastnostech tuků ve stravě).

2 Jakobsen MU, O’Reilly EJ, Heitmann BL, Pereira MA, Bälter K, Fraser GE, GoldbourtU, Hallmans G, Knekt P, Liu S, Pietinen P, Spiegelman D, Stevens J, VirtamoJ, Willett WC, Ascherio A. Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease:a pooled analysis of 11 cohort studies. Am J Clin Nutr. 2009 May;89(5):1425-32