Lze naučit dnešní děti, aby rády sportovaly?

O pohybových aktivitách dětí bohužel velmi často rozhodují rodiče, a to na základě svých vlastních – ať už naplněných nebo nenaplněných tužeb. Kde je ale psáno, že syn táty-fotbalisty, který se nechce vzdát fotbalu ani po čtyřicítce, bude také šikovný na kopanou a že ho bude bavit?
Ano, je možné, že tu geny sehrají svou roli, ale jisté to rozhodně není. Děti na startu, celorepublikový projekt všeobecné pohybové přípravy dětí předškolního a mladšího školního věku zaměřený na rozvoj základní pohybové motoriky, koordinace, obratnosti, rychlosti a síly, chce podobný přístup rodičů změnit.

POHYB JE PRO DĚTI ZCELA PŘIROZENÝ. PŘI SPRÁVNÉM PŘÍSTUPU RODIČŮ HO BEROU JAKO NĚCO, CO K ŽIVOTU AUTOMATICKY PATŘÍ. JENŽE PAK PŘICHÁZÍ CHVÍLE ROZHODNUTÍ. NA KTERÝ SPORT DÍTĚ DÁT? CO HO BUDE BAVIT? V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU ZA DÍTĚ ROZHODUJE RODIČ, A TAK SI ČTYŘLETÍ KLUCI NASAZUJÍ KOPAČKY A DĚVČATA CHODÍ UŽ VE ŠKOLCE NA GYMNASTIKU. JE TO ALE SPRÁVNÉ?

O pohybových aktivitách dětí bohužel velmi často rozhodují rodiče, a to na základě svých vlastních – ať už naplněných nebo nenaplněných tužeb. Kde je ale psáno, že syn táty-fotbalisty, který se nechce vzdát fotbalu ani po čtyřicítce, bude také šikovný na kopanou a že ho bude bavit?
Ano, je možné, že tu geny sehrají svou roli, ale jisté to rozhodně není. Děti na startu, celorepublikový projekt všeobecné pohybové přípravy dětí předškolního a mladšího školního věku zaměřený na rozvoj základní pohybové motoriky, koordinace, obratnosti, rychlosti a síly, chce podobný přístup rodičů změnit.

 

PŘEDČASNÁ SPECIALIZACE JE NA ŠKODU

Podle autorky projektu Jany Boučkové dělají rodiče chybu v tom, že nedají dětem prostor seznámit se s různými sporty a všestranně se rozvíjet. „Chce to čas. Rodiče na děti zbytečně tlačí a nakupují drahé pomůcky někdy i na několik sportů během jednoho roku. Ty pak ale často končí ve sklepě a nikdo je nepoužívá,“ říká Jana a upozorňuje, že předčasná sportovní specializace nedovolí dětem se rozvíjet všestranně. Navíc pak mnohdy v juniorském věku končí, sport je přestává bavit, protože je to dlouhodobá a jednostranná zátěž. Nastává zde podle ní něco jako vyhoření.

OD VŠEHO TROCHU

A jak by tedy měly děti se sportem začít? Vlastně podobně, jako se začínávalo kdysi v Sokole. „V předškolním věku by děti měly tužit své pohybové schopnosti a dovednosti v oblasti gymnastiky, atletiky, míčových her a motoriky. Často ale nezvládnou ani plazení, lezení, válení sudů, natož kotoul. Všestranné přípravě se trenéři sice snaží věnovat napříč všemi sporty, ale jen okrajově,“ zaznamenala Jana Boučková, která se práci s dětmi věnuje již řadu let. Její nápad projektu Děti na startu tak vyšel z praxe. Ve spojení s iniciativou Česko se hýbe a Českým svazem aerobiku a fitness Fisaf.cz nakonec vše dostalo ten správný směr. Podařilo se připravit kompletní projekt i se vzděláním pro trenéry.

ZÁJEM JE ENORMNÍ

Projekt Děti na startu běží v našich školkách, školách, ale i v nejrůznějších sportovních klubech třetím rokem a chodit do něj může jakékoli dítě od čtyř do devíti let. „Zájem ze strany rodičů je obrovský.
Do projektu se zapojují i školní družiny a sportovní kluby. Přihlášky do kurzů se přijímají během celého školního roku. Rodiče i děti si o kurzech povídají, a tak zájemců stále přibývá,“ těší Janu. V současnosti je do projektu zapojeno kolem pěti tisíc dětí. A s čím vším se Děti na startu během jedné šedesátiminutovky setkají? Kvalifikovaný trenér je naučí, jak ovládat své tělo, jak správně běhat, jak udělat kotrmelec, naučí je skákat i padat a nebát se míče. Je to jakýsi základ pro celoživotní pozitivní vztah k pohybu, sportu a aktivnímu trávení volného času. Děti jsou rozděleny do skupin podle věku a pohybových schopností a dovedností. Každá skupina se pod vedením vlastního trenéra zdokonaluje v jiné činnosti. Na každém stanovišti stráví deset až dvanáct minut.

NA VÝSLEDKY ZAPOMEŇTE

V projektu jde hlavně o zábavu, a tak není divu, že si ho samy děti pochvalují. „Celá hodina je postavená na tom, aby děti bavila. Každý trenér by měl být řádně proškolen a s tímto záměrem hodiny sestavovat. V žádném případě nejde o dřinu ve smyslu výkonu-výsledku a porovnávání se s ostatními.
Myslíme zkrátka i na děti, které nemají potřebu soutěžit s vrstevníky. Děti na startu vedeme spíše k všestrannosti, pestrosti a k seznámení se s mnoha sporty,“ zdůrazňuje Jana Boučková, která zaznamenává pozitivní ohlasy i od rodičů dětí. „Říkají, že něco podobného postrádali – tedy sportovní aktivitu pro chlapce i dívky bez specializace, kde půjde o zábavu, ne o výkon.“

SPRÁVNÉ SLOŽENÍ JÍDELNÍČKU JE NUTNÉ

Jana Boučková dbala při sestavování programu nejen na sport, ale také na výživu dětí. Speciálně vyškolení trenéři tak mají také informace o tom, co by děti měly jíst a pít před tréninkem a po jeho skončení. „Děti, které jsou zapojené do projektu Děti na startu, dlouhodobě sledujeme.
Zjistili jsme, že u nich dochází díky pravidelnému pohybu ke zlepšení tělesného složení. Z pohybu jednoznačně profitují, důležité ale je myslet i na správné složení jídelníčku – zejména dbát na dostatek bílkovin a vápníku,“ říká RNDr. Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. I proto dostávají rodiče pro děti speciální svačinové boxy s recepty a informacemi o správném stravovacím režimu.

VÁPNÍK JE DŮLEŽITÝ

Obecně u každého sportujícího dítěte platí, že by mu rodiče měli dopřávat větší množství mléčných výrobků. Pokud totiž děti sportují opravdu intenzivně a přitom se nedostatečně stravují, má pohybová aktivita až devastující účinky na hustotu jejich kostí.
„Zjistilo se, že až 25 procent dětí má nízkou kostní hustotu. Na vině je vysoká intenzita fyzické zátěže a zároveň špatné složení jídelníčku,“ říká odborník na výživu a vysvětluje, jak k tomu dochází: „Při nedostatku mléčných výrobků obsahujících mléčný tuk nedochází k zabudovávání vápníku do kostí.
Vápník je ale zároveň součástí nervosvalové dráždivosti. Znamená to, že pokud dítě cvičí a sval se stahuje, je k tomu potřeba vápník. Je-li vápníku málo, vezme si tělo vápník pro tělesnou aktivitu právě z kostí,“ upozorňuje RNDr. Pavel Suchánek s tím, že pravidelně sportující děti by měly mít alespoň tři porce mléčného výrobku denně.

MÁLO BÍLKOVIN, VÍCE TUKU

Dalším problémem je podle odborníka z pražského IKEM nedostatek bílkovin ve stravě. „Svalová hmota se potřebuje obnovovat, a právě k tomu je potřeba dostatek bílkovin. Bílkoviny jsou zodpovědné za rychlost metabolismu a regeneraci organismu. Když tělu bílkoviny, které se spotřebují při sportu, nevrátíme, dochází k tomu, že se zvýší podíl tuku. Viděl jsem mnoho 15letých hokejistů, kteří mají 30 až 35 procent tělesného tuku, přestože trénují pětkrát týdně. A to vše proto, že jejich strava neodpovídá intenzitě fyzické zátěže a tomu, co tělo při zátěži ztrácí,“ uzavírá RNDr. Suchánek s tím, že pokud má dítě nedostatek bílkovin, dostane tzv. vlčí hlad a zaměří se na cukry. A to rozhodně není dobře.

Z pohybu děti jednoznačně profitují, důležité ale je myslet i na správné složení jídelníčku – zejména dbát na dostatek bílkovin a vápníku, říká RNDr. Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy.

Rodiče by se měli snažit o to, aby jejich děti vnímaly sport jako něco normálního, co k životu patří!

PTALI JSME SE ZA VÁS

Má smysl nutit sportovat dítě, které o sport nejeví zájem?

Nemá, je to ve výchově, přístupu, a pokud dítě zjistí, že je to zábava, tak ho nemusíte přesvědčovat, bude chtít sportovat samo.Stačí, když jednou o víkendu vezmou rodiče děti pěšky na výlet s určeným cílem, přidají k tomu nějaký příběh, a to je nabudí. Určitě se to bude líbit všem. Nezapomeňme, že pro děti je pohyb přirozený. A rodiče by se měli snažit o to, aby vnímaly sport jako něco normálního, co k životu patří.

Jak by se děti měly stravovat před tréninkem a po něm?

Najíst se alespoň trochu před tréninkem je důležité, protože pokud dítě nemá energii, je nesoustředěné, trénink ho nebaví, může ho bolet hlava a hrozí i riziko zranění. Ideální je ovoce nebo jogurt s ovocem a voda se šťávou nebo čaj oslazený medem. Sladký nápoj je před cvičením vhodný proto, že cukr se z nápojů vstřebává do krve a z krve pak do svalové buňky, která cukr potřebuje jako energii pro fyzickou práci. Nastartuje tělo a připraví ho na fyzickou zátěž. Po cvičení už stačí voda nebo neslazený nápoj. K jídlu je vhodný například rohlík se sýrem nebo šunkou nebo tvarohová pomazánka, která obsahuje bílkoviny. Jít po tréninku na rychlé občerstvení rozhodně nedoporučuji.

JANA BOUČKOVÁ, autorka projektu Děti na startu (www.detinastartu.cz)

RNDr. PAVEL SUCHÁNEK z Fóra zdravé výživy (www.fzv.cz)

 

 

DESATERO DĚTÍ NA STARTU

  • 1. Nikoho neporovnáváme.
  • 2. Při cvičení a u her nikdo nevypadává – každý se vždy vrací do hry.
  • 3. Určeno pro všechny děti: šikovné i nešikovné, tlusté i hubené, talentované i netalentované.
  • 4. Spolupracujeme s trenéry ostatních sportovních odvětví.
  • 5. Vytváříme pozitivní vztah dětí ke sportu – normální je sportovat a hýbat se.
  • 6. Chceme zabránit předčasné specializaci dětí – rozvíjíme všestrannost.
  • 7. Správná životospráva – jednoduchou formou komunikace učíme děti správnému stravování.
  • 8. Učíme správnému držení těla a dobrým pohybovým návykům.
  • 9. Komunikace v kolektivu, bezpečnost při sportování, používání pomůcek a nářadí.
  • 10. Poradíme s výběrem sportovní aktivity – dalším případným zařazením ve sportovním oddílu.

Publikováno: Zdraví | 29.1.2016 | Rubrika: Děti | Strana: 38 | Autor: Jana Kantorová