Jaké jogurty jsou pro děti ty pravé?

Jaké jogurty jsou pro děti ty pravé?

Jsou zdravé a někdy (pokud jsou s ovocem), mohou nahradit i nějaký ten pamlsek. Avšak při výběru těchto mléčných výrobků bychom měli být obezřetní. Ne všechny jsou vhodné pro děti…

 

 

 

Není jogurt jako jogurt…

Jak se říká – Když dva dělají totéž, není to vždy totéž. A to platí i u výrobců jogurtů – jedni dbají na to, aby jejich mléčné produkty měly všechny výživové náležitosti, a jiní to zase nijak zásadně neřeší. A tak je na nás, abychom rozpoznali „zrno od plev“ a dali dětem ten nejlepší jogurt. A to i přesto, že nás „pátrání“ po kvalitních jogurtech kapku potrvá…

Rodiče, čtěte!

„Obecně se dá říci, že pro rostoucí dětský organizmus představuje jogurt, mléko a ostatní mléčné výrobky významný zdroj vápníku (pro růst kostí a zubů), bílkovin (pro růst svalů), vitamínů a dalších látek,“ říká nutriční terapeutka Hanka Knížková z Poradenského centra Výživa dětí. Při nákupu jogurtů bychom se neměli nechat zlákat slibovanou příchutí nebo lákavou cenou – podstatné je, co nám o výrobku řekne jeho složení, které je uvedené na obale. „Důležité je, abychom vybírali jogurty s nízkým podílem cukru. Ten je ale v mnoha případech velmi vysoký,“ varuje Knížková.

Co je to vlastně jogurt?

„Jogurt je kysaný, takzvaně fermentovaný, mléčný výrobek. Vyrábí se z pasterovaného mléka, které se zahušťuje sušeným mlékem, kvasnicovými nebo mléčnými bílkovinami a přidáním jogurtových kultur – jedná se o probiotickou směs dvou bakterií: Streptococcus thermophilus a Lactobacillus bulgaricus. Jogurty pak dozrávají přímo v obalu nebo v tancích,“ osvětluje Knížková.

Bílý nebo ovocný?

Rozdíl mezi bílým a ovocným jogurtem není jen v chuti, ale i v tom, co si do něj výrobce může dovolit přidat. Pro výrobu bílého jogurtu je striktně dané, že se do něj nesmí zakomponovat žádná nemléčná složka – je tedy tvořen čistě jen z mléka a jogurtové kultury. „Jakmile je do něj přidán škrob nebo jiné zahušťovadlo, nejedná se už o jogurt, ale jogurtový dezert nebo krém,“ vysvětluje nutriční terapeutka. Co se týče ovocného jogurtu, tam si může výrobce dělat různé čáry máry. Třeba do takzvané ovocné složky zakomponovat různá zahušťovadla, škroby, želatinu, barviva, stabilizátory, aroma a další látky, které činí výrobek chutnější, voňavější a tím pádem i atraktivnější pro spotřebitele. Ideální samozřejmě je, když své dítě navykneme na bílý jogurt. Pro zpestření dětského jídelníčku můžeme však jogurty střídat a přednostně volit jogurty s obsahem tuku do 5%.

Pochoutka plná ovoce…

Reklamy mluví jasně: Dopřejte si (a svému dítěti) zdravý jogurt plný čerstvého ovoce. Realita je však leckdy jiná. O tom, kolik (a jestli vůbec) váš vyvolený jogurt obsahuje slíbené jahody, třešně, borůvky či meruňky, se dočtete na obalu, kde jde vyznačen podíl ovocné složky v procentech. „To ale neznamená, že tolik procent ovoce v kelímku opravdu je. Musíme se proto zaměřit i na celkové složení ovocné složky v jogurtu, například na podíl cukru a zahušťovadel a podobně,“ dodává Knížková.

Domácí doslazování

Ale abychom nebyli nespravedliví, na našem trhu jsou i výrobci, kteří vyrábějí kvalitní bílé i ovocné jogurty. „Přednost bychom však měli dávat bílým jogurtům. Je dobré jednotlivé výrobky střídat a upřednostnit ty, které obsahují menší podíl cukru a jiných přidaných látek,“ říká nutriční terapeutka.Pokud chceme mít přehled, co naše dítě jí, naservírujeme mu bílý jogurt, který ochutíme rozmixovaným či pokrájeným ovocem, semínky, oříšky, müsli či medem.

Co snese dětský jazýček…

„Jogurty a mléčné výrobky, jako například sýry, tvarohy či jogurtové nápoje jsou pro děti velmi důležité, proto by se v jejich jídelníčku měly objevovat několikrát denně. A to včetně snídaně. Samozřejmě se může stát, že jejich konzumace mléčných výrobků nalačno může dělat dětem potíže – v tom případě jogurt nahradíme jinou potravinou a pak jej zařadíme do jídelníčku během dne. Jogurt můžeme zakomponovat i do různých jídel, třeba zeleninových či ovocných salátů, dresinků, marinád, dále do těsta či na dochucení bramborového salátu,“ dodává Knížková.

 

A tady je pár tipů na jogurtové dobroty:

Ovocný salát s jogurtem a ořechy

 

Suroviny: 30 g banánu, 30 g hroznového vína, 30 g jablka, 30 g ananasu, 30 g hrušky, 1 ks bílého jogurtu, 50 g ořechů

Postup přípravy: Ovoce nakrájíme na menší kousky, smícháme, zalijeme bílým jogurtem a navrch posypeme ořechy.

 

Míchaný zeleninový salát se šunkou a vejcem

 

Suroviny: 100 g čínského zelí, 100 g salátové okurky, 100 g rajčat, 100 g brokolice, 100 g mrkve, 50 g cibule, 10 g sterilované kukuřice, 100 g sterilovaných červených fazolí, 250 g kuřecí šunky, 2 vejce, 2 kelímky bílého jogurtu, 3 polévkové lžíce zakysané smetany (Rama Cremefine), sůl, cukr, citron, bazalka, olivový olej

Postup přípravy: Všechnu zeleninu očistíme, nakrájíme a smícháme. Přidáme sterilovanou kukuřici a fazole, ochutíme (sůl, čajová lžička cukru, bazalka, kapka olivového oleje). Uvaříme a nakrájíme vajíčka, na nudličky nakrájíme šunku. Z jogurtů, smetany, citronu a bazalky připravíme dressing. Na připravenou zeleninu dáme nakrájená uvařená vejce, šunku a nakonec dressing.

 

Jogurtový hřbet

 

Suroviny: 450 g bílého jogurtu, 200 g polohrubé mouky, 160 g moučkového cukru, 4 vejce, 1 vanilkový cukr, 2 balíčky kypřícího prášku do pečiva, tuk na vymazání formy a mouka na vysypání

Na ozdobení: 200 g jahod, 1 kelímek smetany ke šlehání, 1 sáček červeného želé na dorty v prášku

Postup přípravy: Žloutky vyšleháme s oběma cukry do pěny, přidáme jogurt, mouku smíchanou s práškem do pečiva a na závěr zlehka vmícháme tuhý sníh z bílků. Těsto nalijeme do vymazané a moukou vysypané formy na srnčí hřbet a pečeme cca 35 minut při teplotě 170 °C. Upečený hřbet vyklopíme a necháme vychladnout. Mezitím rozmixujeme dvě třetiny jahod, smícháme je s želé rozpuštěným podle návodu na obalu, nalijeme na vychladlý hřbet. Po ztuhnutí ozdobíme šlehačkou a zbylými jahodami.

 

Text: Vanda Novotná

 

Publikováno na www.kuchyne.cz, 5.2.2011

 

http://www.tyden.cz/rubriky/zdravi/cerealie-obsahuji-jedovata-barviva-varuji-odbornici_195873.html