Bílé pečivo dávejte spíše dětem, cereálie hlídejte

Bez dostatečného příjmu sacharidů by dětský organismus neměl dostatek energie nejen na fyzické aktivity, ale ani na správný růst a vývoj. Dobrým zdrojem sacharidů je například pečivo a cereálie, které jsou bohaté na vitaminy, minerální látky a vlákninu.

Do deseti méně cereálií

S celozrnným pečivem by ale podle odborníků na výživu měli dospělí u svých dětí šetřit. „Dětský organismus si s množstvím vlákniny, vhodné pro dospělého, neumí poradit. Proto je vhodné, aby u dětí přibližně do věku deseti let převažovalo pečivo bílé,“ říká nutriční terapeutka z Poradenského centra Výživa dětí v Praze Jitka Rusková.

Celozrnné pečivo je podle ní vhodné zařazovat pozvolna například třikrát týdně s přibývajícím věkem. „Je ale potřeba sledovat informace na obalech výrobků, neboť spousta tmavého pečiva, které se tváří jako celozrnné, je jen obarvené,“ doplňuje Jitka Rusková.

Pečiva a cereálií děti potřebují méně než dospělí. Dětem mezi druhým a čtvrtým rokem postačí dvě až tři porce, děti starší čtyř let potřebují tři až čtyři porce, dospělí pak asi tři až šest porcí.

Jednu porci přitom představuje jeden krajíc chleba, jeden rohlík nebo houska, tři čtvrtiny hrnku vařené rýže či těstovin nebo cereálií. Naopak sacharidy ze sladkostí a slazených nápojů by měly tvořit podstatně menší část, aby nedocházelo k nadměrnému příjmu energie, a tím ke zvyšování tělesné hmotnosti.

Záleží i na množství

Podle odborníků záleží také na celkovém množství pečiva a cereálií, které dítě sní. „Může se totiž stát, že například k obědu sní množství rýže odpovídající dvěma porcím, některé z jídel předcházejících nebo následujících by tak mělo obsahovat sacharidů méně. Může to být například svačina složená pouze z jogurtu a ovoce nebo sýra a zeleniny, nebo večeře, k níž nebudou jako příloha těstoviny nebo pečivo, ale brambory nebo vydatný zeleninový salát,“ vysvětluje Jitka Rusková. Obecně pak platí, že více sacharidů je vhodné sníst dopoledne, kdy si s nimi tělo dokáže lépe poradit.

Příklady sacharidů pro děti

SNÍDANĚ:

dva krajíce celozrnného toastového chleba (32 g sacharidů) namazané kvalitním margarínem, obložené sýrem nebo šunkou, paprika (4 g sacharidů).

SVAČINA:

miska celozrnných cereálií (26 g sacharidů), 200 ml jogurtového mléka (24 g sacharidů) a banán (9 g sacharidů).

OBĚD:

150 g uvařených těstovin (35 g sacharidů) či 140 g uvařené rýže (38 g sacharidů) jako příloha k hlavnímu jídlu.

SVAČINA:

slunečnicový chléb (22 g sacharidů) s pomazánkou (základem pomazánky je kvalitní margarín a čerstvý sýr – tvaroh, žervé a nejrůznější zelenina, vejce, ořechy, šunka a podobně).

VEČEŘE:

jeden krajíc celozrnného toastového chleba (16 g sacharidů) namazaný kvalitním margarínem jako příloha k zeleninovému sa­látu
(7 g sacharidů).

Publikováno na http://zdravi.denik.cz/rodicovstvi/bile-pecivo-davejte-spise-detem-cerealie20100202.html